Wednesday, May 20, 2009

Cinta(2)

Jadi guru senang ke?

Senang…. Iya lah tu. Pikir lah 2 kali. Kita berhadapan dengan benda hidup. Benda yang boleh berfikir. Kalau pemalas jgn nak mimpi nak jadi cikgu lah. Setiap hari selalu fikir macam mana fikir macam mana nak bagi anak-anak murid faham. Nak menyelami perasaan diorang. Nak jadi seperti diorang nak fikir seperti mereka. Mereka belum dewasa lagi. Jadi guru tak boleh lempar batu sembunyi tangana tau. Berdosa.

Setiap manusia akan dipersoal setiap kata dan amanahnya di hari pembalasan. (Mafhum Ayat)

Pelajar bermasalah.

Mereka juga manusia. Bagaimana nak bantu mereka? Atau nak mereka hidup dipenuhi syak oleh kita. Saya selalu mengimpikan dapat menjadi sehebat GTO dan cikgu yang digambarkan dalam cerita-cerita Jepun. Sayang pada anak-anak muridnya. Kalau fikir nak g sekolah dan balik sekolah saja, tak perlu lah. Tak perlu berlakon diri adalah lebih hebat daripada murid. Malah lebih teruk.

Penat dan stress tambah malu… ini sahaja pengalaman saya selama saya hampir 3 minggu menjalankan praktikal. Ada cerita disebalik hati seorang bakal guru dan murid ini. Ingin saya senaraikan semua guru-guru ku sejak di bangku tadika lagi. Mereka tertanam dalam memoriku. Mereka tauladan buatku untuk terus tekad menjadi guru.

Semoga Allah merahmati semua guru-guruku sehingga ke akhirat kelak. Aku sayang kamu….guru-guruku. Termasuk kedua ibu bapaku yang juga guru… SELAMAT HARI GURU!

2 comments:

Head Shot said...

mulai hari ni saya kena panggil awak cikgu dibah lah nampaknye..tahniah la

Adibah S said...

Tak layak lagi rasanya. asyik buat salah je. Panggil saya Dibah je la... =P