Friday, December 25, 2009

My next destination over view. Penang...



Latar Belakang sekolah baru saya. Agak baru sekolah ni. Pelajar berbilang bangsa. Macam best. Tepi bukit Jambul. Hutans view. wah seronoknya. Guru-guru majoriti senior-senior. Nampak baik-baik jer. Bilik guru yang selesa. Pastinya saya akan dibuli nanti. Cikgu lain senior belako. Banyak ler jawatn saya nanti bila mula-mula masuk ni. Kena rajin la. Tak leh tak rajin. Dah la pemalu pahtu nampak'baik' huhuhu. pasti dan pasti dibuli. Sekolah ni sekolah kawalan.

APAKAH SEKOLAH KAWALAN



Sekolah harian biasa yang dikawal kemasukan pelajar berdasarkan pencapaian peperiksaan UPSR yang ditetapkan. Bertujuan meningkatkan prestasi pencapaian akademik.


APAKAH SEKOLAH KAWALAN BERKESAN

Sekolah harian biasa yang dikawal kemasukan pelajar berdasarkan tahap pencapaian peperiksaan UPSR yang ditetapkan. Menitik beratkan kecemerlangan dalam pencapaian akademik, penguasaan kemahiran asas, keberkesanan pengajaran guru, iklim sekolah yang dapat membangkitkan suasana belajar, kurang masalah disiplin pelajar serta kepimpinan yang cekap.







Written by webmaster

Wednesday, 28 March 2007

Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Jambul, terletak di Jalan Bukit Gambier bersebelahan Jabatan Pelajaran Pulau Pinang dan berhampiran dengan kampus induk Universiti Sains Malaysia Pulau Pinang. Sekolah ini mula dibuka pada 1Januari 2001. Pada masa itu terdapat 14 orang guru dan pelajar seramai 220 orang. Pada peringkat awal penubuhan sekolah , hanya terdapat 6 kelas tingkatan satu. Namun, sehingga tahun 2006 pelajar telah bertambah. Kini, jumlah pelajar yang menuntut di sekolah ini ialah seramai 1100 orang dengan tenaga pengajar seramai 59 orang. Pengetua pertamanya ialah En. Abu Bin Hassan dan yang kedua ialah Pn. Zainab Bt. Ayub. Pada tahun 2008, SMKBJ telah menerima kedatangan pengetua baru, E. Jalil B. Saad. Sekolah ini dikategorikan sebagai sekolah kawalan. Pelajar-pelajarnya dipilih daripada sekolah-sekolah rendah yang berhampiran berdasarkan pencapaian UPSR. Pelajar-pelajar sekolah ini terdiri daripada pelajar lelaki dan perempuan berbilang bangsa. Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Jambul adalah merupakan sekolah harian biasa. Terdapat empat blok bangunan empat tingkat yang menempatkan pejabat, bilik guru, kelas, bengkel, makmal, bilik kaunseling, bilik kesihatan, pusat sumber, studio seni, bilik sukan, makmal komputer, bilik mesyuarat, bilik Pendidikan Islam dan stor. Di samping itu, sekolah ini mempunyai pelbagai kelengkapan untuk melicinkan proses pengajaran dan pembelajaran.Ini seiring dengan matlamat dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang ingin melahirkan insan yang seimbang dari segi jasmani, rohani, emosi dan intelek.






Wednesday, December 23, 2009

I'm come back again and again..

I was came back but no entry yet after that. hehe. nothing much to say but this quote:

Siapakah orang yang manis senyumannya? Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil



berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.

I didn't really know myself untill some unespectable test happended in my life. Agaknya kalau tak diuji, sampai bila-bila saya tak kenal diri saya. Kalau dikata 'tersungkur' tu, rasanya dah beberapa kali tersungkur. Tapi kali ni paling teruk dan insyaAllah merupakan penghujungnya. Semoga selepas ni hati-hati milik Allah akan lembut seperti rama-rama. Terbang bebas dan riang tanpa ada benci pekat hitam berkilat dalam hati. Dan juga secantik rama-rama yang berwarna warni. Bersayap lembut dan bermata bundar. Mudah berterbangan dan sedap mata memandang. Indah akhlaknya tidak menyusahkan makhluk lain.

Siapakah orang yang paling cantik? Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

Tak apalah tak dikongsi di sini apa yang berlaku kerana saya ada terjumpa satu hadis berguna untuk kebaikan bersama. Cuma kalau sahabat-sahabat ada apa-apa komen/ ulasan mengenai hadis ni bolehla sudi-sudikan tulis komen di sini.

1691- Hadis Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Setiap umatku diampunkan dosanya kecuali yang menyatakan secara terang-terangan ( telah melakukan dosa). Termasuk terang-terangan ialah seseorang yang melakukan dosa pada malam hari sehingga waktu pagi rahsianya ditutupi  oleh Allah (tetapi) waktu paginya dia berkata: Hai Si anu semalam telah melakukan itu dan ini (dosa) sedangkan Allah menutup perbuatannya (dari pengetahuan manusia) sepanjang malam itu. Sepanjang malam itu Allah menutup rahsianya (perbuatan dosa) tetapi waktu pagi dia membuka apa yang telah ditutup oleh Allah.

Al-Bayan

Akhir sekali, i want to share my happiness dan saya bersyukur kerana dapat tempat yang baik untuk dihantar bertugas bermula minggu hadapan. PULAU PINANG. Kenapa saya suka dapat negeri ni? Sebab saya suka sikap dan adab orang-orang utara. Selama saya berkawan dengan orang utara dan pernah tinggal di sana semasa Matrikulasi dulu, mereka sangat baik, rajin, jujur dan yang penting sangat rajin memasak-- kredit to Nor Amalina Rohaizad. Jangan perasan nou. Cek nak belajar cakap utara banyak-banyak sebab nak buli anak murid pasni (^_^).

Thursday, November 19, 2009

I'm come back.

Assalamualaikum w.r.t. Alhamdulillah there was a long time i stoped writing in my blog. Searching for some motivation in my life. Searching for something value to public that i will to share about. To syahidah, actually i didn't meant to stop writting forever, but i want to stop writing nonsence. No use and no benifit to public and even me. InsyaAllah i will still update my blog for some more time. I'll try not to share about me only but about knowledge. Thanks to anybody who had found my blog. Here was nothing, but only about sharing about Islam. InsyaAllah




Tuesday, October 6, 2009

Zuhud


Aku ingin berubah
Aku ingin mencari redo Allah dengan redho Ibu Bapaku
Aku ingin menjernih hatiku dengan mencari cahaya Rab
Aku ingin merasai dunia Zuhud dan dunia Sufi
Aku ingin memilih cinta akhirat untuk akhiratku

Aku ingin berubah
Solat, Tasbih tahmid dan doa ingin kupasak ke lidah dan hatiku
Cerita kebesaran dan renungan yang agung ingin ku amalkan
Rutin seorang Ummat nabi Muhammad juga ingin kulazimkan
Ku lemah jika tak kenal diriku lemah dengan guru syaitan
Lemah dengan sahabat nafsu

Aku ingin berubah
Aku kini takut namun aku ingin untuk berhijrah ke negeri zuhud
Negeri para anbiyak, sahabat, tabi’in dan wali ulamak
Aku masih punya cita namun aku redha jika aku nanti berubah
Hati itu punyaNya Allah

Aku ingin berubah
Bersih hati bersih badan bersih fikiran
Seperti kata kita adalah apa yang kita makan
Kita juga adalah apa yang kita belajar
Hidup yang singkat ini nyahlah kau wahai Malas!


Saturday, October 3, 2009

Muslihah sahabatku nak ke Mesir sambung medic. Alhamdulillah...

Kisah  aku pulak. Aku takkan putus asa. Impianku masih berkobar-kobar.( Iye ker). Yang pasti hidup mesti diteruskan. Usaha, doa, tawakkal dan redha insyaAllah mengiringi. (^_^). Ini aku jumpa satu blog berguna tuk jemaah kampus. Tak kampus pon boleh.. refresh balik yang lama ditinggalkan.
baytulmuslim

Pertemuan dua daratan, dari naungan dibawah bayu ke serambi Mekah.
Cikgu Fasila dan En. Jowel dah selamat dah. Aku masih ingat lagi kata-kata Pn Fasila ni, selagi tak sampai umur 25 tahun... saya takkan kahwin. Tengok2 kan tak masin mulut tu... Hehe. Yang lain-lain sahabatku bakal menyusul lagi lepas ni... Tahniah semua. Yang pasti Allah harus memberikan yang terbaik buat hamba-hambaNya dengan jalan bijaksana.



Sekarang ni aku nak fokus pada lebih 'menguasai' bukan banyak mengetahui. Tentang ilmu2 untuk profesion aku.. Dulu nak belajar sains, tapi minat bidang agama pulak. So, dah dua-dua aku lemah, jadi sempena cuti sekolah ni.. kita menguasai balik apo dah tok ingat tu..

Aku kompius mana satu buku ensiklopedia yang aku nak beli ni. Satu mahal satu murah... akhir sekali. dua2 aku tak beli. Baca apo yang ado udah ler.

Aku nak masuk web inspirasi Mujahid. Apo dah jadi ngan web tu? hilang tak kabbor pun... Nak tau berita terkini pun susah. Alih2 sampai kad jemputan.. lagi seminggu pulak tu... ini belum kira yang tak terniat nak hantar kad... mesti aku orang paling last tau punyer. Henset aku penah hilang 3 hari... jumpa2 takdok satu msg pun aku dapat haha... aku pun tak rasa nak cari henset aku waktu tu.. maksudnyer memang aku duk bawah tempurung jer sejak cuti sekolah ni... hehe.

Erti persahabatan itu bukan pada kerap ucapan sayang di bibir, tetapi pada kerap bayangan senyumannya melukis di hati.... Ku merindui sahabat2... Moga ketemu dalam naungan Ilahi...

Wednesday, September 23, 2009


Aisya tak pandai berkata-kata dan berkarya. Dirinya insan biasa seorang gadis kampung yang punya hidup dengan pengalaman tersendiri. Dia ada jiwanya sendiri. Dia ada citanya sendiri. Dia mahukan berjemaah. Dirinya lemah berseorangan. Tika dirinya sempit, dia mengenali siapa dirinya. Kadang-kadang dia lalai. Kadang-kadang dia menginsafkan. Pengalaman mematangkan diri dan jiwanya. Aisya selalu berfikir untuk apa dia hidup. Banyak yang yang telah dia cuba dan teroka. Dia punya kemahuan. Namun dia kurang kekuatan. Dia gadis punya cinta. Cintanya selalu diuji. Diuji kerana Bijaksananya Allah dalam memberikan cinta sejati buat dirinya. Sesalan dalam hidupnya mungkin ada dan mungkin tiada. Dia belajar apa itu erti sesalan melalui jalan tunjukkan Allah. Kerana jalan tunjukkan Allah itu punya hikmah. Hikmah itu Bijaksana. Subhanallah… Aisya pohon kekuatan dariMu Tuhan.





Satu Misteri

http://noktahyangtiadanoktah.blogspot.com/2009/08/keajaiban.html

"Aku bersyukur kepadaMU


Sungguh besar kebesaranMU

Memberi ruang, kesempatan dan peluang kepada setiap hambaMU"





KEAJAIBAN kejadian ALLAH itu tidak dapat disangkalkan oleh akal manusia itu sendiri. Dengan sifat AGUNGNYA, mentadbir sekalian yang ada di atas bumi ini. Ia berhak MENGHIDUPKAN dan juga MEMATIKAN apa sahaja yang ada di dunia ini..





Bahkan bagi yang menyedari hakikat itu ia akan merasainya. Walaupun kadang kala kita sering melupakanNYA, Namun sebaliknya ALLAH tidak pernah melupakan kita. ALLAH mengingati kita dengan ujian yang DIA berikan kepada kita. sedar atau tidak sedar bergantung kepada diri manusia itu sendiri. Bagi mereka yang lalai akan terus hanyut dengan jalan dipillih, bagi mereka menyedari hakikat itu, akan bersegera berpatah ke jalan yang di redhai ALLAH. Seperti riwayat Abu Hurairah;





"Tiada henti-hentinya ujian menimpa badan seseorang lelaki atau wanita mukmin, juga hartanya, atau pada anaknya, sehingga ia menemui ALLAH tanpa membawa sedikit pun dari dosanya"







Maka dengan itu, kita hendaklah selalu berdoa. Alangkah bahagianya Umat Islam itu hidup di bawah naungan agama agung ini, dimana ALLAH telah memberikan pelbagai anugerah kepada para pemeluknya, melimpahkan nikmat dan anugerahNYA kepada kita sepanjang pagi dan petang. Menurut Riwayat Tarmizi daripada Abu Hurairah;







"Berdoalah kamu kepada ALLAH dan hendaklah kamu benar-benar yakin bahawa doamu itu akan dikabulkan ALLAH. Dan ketahuilah sesungguhnya ALLAH tidak akan mengabulkan doa daripada hati yang lalai dan leka"







Kesimpulannya, jangan mudah berputus asa dengan ALLAH, KEAIJABAN pasti berlaku. Kerana apa yang terjadi itu pasti ada HIKMAH disebalik kejadian. Lengkapi diri dengan kesabaran. Jika kita bersabar diatas kesengsaraan yang menimpa, ALLAH pasti meringankan musibah itu, menaikan darjat dan memberikan gajaran pahala bagi kita yang sabar. ALLAH berfirman;





''Sesungguhnya Aku memberi balasan kepada mereka di hari ini, kerana kesabaran mereka. Sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang menang"





[Al-Mukminun : 111]

Friday, September 18, 2009

Thursday, September 17, 2009

Silence but...

Silences make the real conversations between friends. Not the saying but the never needing to say is what counts.
..................................... Margaret Lee Runbeck

Tuesday, September 15, 2009

Azab Bagi Wanita


Sayidina Ali ra menceritakan suatu ketika melihat Rasulullah
menangis manakala ia datang bersama Fat imah . Lalu keduanya bertanya mengapa Rasul menangis.
Beliau menjawab, "Pada malam aku di-isra'- kan , aku melihat
perempuan-perempuan yang sedang disiksa dengan berbagai siksaan. Itulah sebabnya mengapa aku menangis. Karena,
menyaksikan mereka yang sangat berat dan mengerikan siksanya.
Putri Rasulullah kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya.
1.      "Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih.
2.      Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan t imah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya.
3.      Aku lihat perempuan tergantang kedua kakinya dengan terikat
tangannya sampai ke ubun-ubunnya, diulurkan ular dan kalajengking.
4.      Dan aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri, di bawahnya dinyalakan api neraka.
5.      Serta aku lihat perempuan yang bermuka hitam, memakan tali perutnya sendiri.
6.      Aku lihat perempuan yang telinganya pekak dan matanya buta,
dimasukkan ke dalam peti yang dibuat dari api neraka, otaknya keluar dari lubang hidung, badannya berbau busuk karena penyakit sopak dan kusta.
7.      Aku lihat perempuan yang badannya seperti himar, beribu-ribu
kesengsaraan dihadapinya. Aku lihat perempuan yang
rupanya seperti anjing, sedangkan api masuk melalui mulut dan keluar dari duburnya sementara malikat memukulnya dengan pentung dari api neraka,"kata Nabi. 
Ku rindu untuk membantu PEJUANG_PEJUANG AGAMA ALLAH... ku rindu untuk memberikan sokongan agar mereka lebih tabah dalam mengharungi liku-liku imtahan... moga hijab yang masih belum tersingkap untuk Pejuang Agama itu merupakan waktu yang aku gunakan untuk jihad memperislahkan nafsuku ini... -trader in Islam- Adibah Salleh-

I'm shocked- facebook berdarah!






Friday, September 11, 2009

Doa laitul Qadr

Mungkinkah lailatul Qadr.. namun..

Saksikan kejaiban Allah.. Andai lailatul Qadr kita boleh lihat begini.. dah lama kita boleh jumpa.. namun indah lagi malam itu mungkin...

Lupa pada al-Qadr


“Bakpo la aku duk keno baco bendo samo jah padahal aku tahu doh mulo.” Kataku.
Bukan menyesal dengan kejadian aku tetapi aku mencari punca kenapa aku mudah lupa kepada sesuatu perkara yang aku nak imbas kembali. Inilah manusia. Mudah lupa. Allah dah tahu dah. Betul ke manusia ni mudah lupa? Mesti ada sebab manusia ni mudah lupa. Antara perkara yang menyebabkan mudah lupa ialah banyak buat maksiat, buat dosa dll.
Firman Allah yang bermaksud: "Dan apabila seseorang manusia ditimpa kesusahan, merayulah ia kepada Kami (dalam segala keadaan) samaada ia sedang berbaring, duduk atau berdiri dan manakala Kami hapuskan kesusahan itu daripadanya, ia terus membawa cara lamanya seolah-olah dia tidak pernah merayu kepada Kami memohon hapuskan sebarang kesusahan yang menimpa." (Yunus 10:12.).
MasyaAllah.. malunya… Aku la tu. Astaghfirullahalazim. Kelmarin dan hari ni 11 September merupakan hari besejarah. Malah Kelmarin adalah permulaan Pencarian Lailatur Qadr. Masih adakah Malam itu untuk aku? Takutnya.. sebab aku lupa sokmo. Lupa nak buat yang sepatutnya pada setiap waktu. Masa adalah milik Allah. Panjang pendek setiap saat pada setiap orang bergantung kepada masa yang dimanfaatkannya. Begitulah segalanya milik Allah.
Dalam pada itu, saya selitkan di sini penyakit lupa dan bagaimana ingin mengatasinya dalam kajian orang barat yang saya pernah belajar dalam psikologi kognitif dulu.
PERBEZAAN GAYA KOGNITIF INDIVIDU DAN IMPLIKASINYA TERHADAP PENDIDIKAN
Atasi Lupa dengan LUPA
Semantik, Implisit, Remote, Working, dan Episodik. Semantik merupakan memori tentang makna simbol dan kata. Dengan memori ini kita bisa membedakan anjing dengan kucing.
Memori Implisit biasanya menyangkut kecakapan tertentu, seperti bersepeda, berenang. Memori Remote merupakan gudang data, umumnya melemah sejalan dengan bertambahnya usia. Sedangkan Memori Working adalah memori jangka pendek, yang kita andalkan saat melakukan kegiatan sehari-hari, seperti mengingat bagian kalimat pertama saat lawan bicara kita sedang mengucapkan bagian kalimat kedua, sehingga kita dapat memahami apa yang ia maksud.
Terakhir, Memori Episodik ialah memori yang menyangkut pengalaman yang belum lama terjadi. Apa nama film yang ditonton minggu lalu, apa nama restoran yang dipesan untuk berkencan Sabtu mendatang, di mana Anda letakkan kacamata barusan, dst. Memori Episodik juga mundur dengan bertambahnya usia.
Ketika kita berusaha mengingat suatu informasi tertentu, diperlukan beberapa langkah. Pertama, kemampuan untuk mencatat (register), lalu menyimpan, dan kemudian mengambilnya.
“Kehidupan yang sangat sibuk memungkinkan Anda manjadi pelupa,” kata Dr. Abigail Sellen, salah seorang peneliti.
Profesor James Reason dari Universitas Manchester mengatakan, timah hitam yang terdapat dalam bensin dan sumber-sumber lain dapat merusak inteligensia dan daya ingat anak-anak. “Memori seorang anak yang dalam masa pertumbuhan bisa rusak karena banyak menghirup zat beracun,” katanya.
. Greenough mengurung tikus bersama beberapa mainan seperti bola, boneka, dsb., serta luncuran dan terowongan. Ketika ia kemudian membedah otaknya, ia mendapati jumlah sel otak yang lebih banyak dibandingkan dengan tikus-tikus yang tidak memiliki mainan dan alat permainan. “Apakah hal itu juga akan berlaku bagi manusia, dalam arti jika dirangsang akan tumbuh sel otak baru?” tanya Greenough.
Keledai. Sebagai contoh, memori adalah WIRES, yang diambil dari huruf depan Working, Implisit, Remote, Episodik, Semantik. Prof. Sidiarto pun mengembangkan pola serupa. “Ingatlah LUPA, maka kamu tidak akan lupa,” ujarnya. LUPA versi Prof. Sidiarto ini adalah Latihan, Ulangan, Perhatian, dan Asosiasi. Jadi, supaya informasi yang masuk tahan lama harus dilatih, diulang, diberi perhatian, dan kita asosiasikan. Tapi, yang patut diperhatikan juga adalah dalam mencerna informasi harus bermodalkan KAMU, “Konsentrasi, Atensi, Motivasi, Upaya,” tambahnya. Dengan menjalankan LUPA sejak usia muda, otak manusia akan lebih lama menyimpan informasi karena informasi yang diterimanya tersimpan di ingatan jangka panjang.
Sekian, yang baik kita ambil. Yang tak lok kita tolak. Salam Lailatul Qadr. Moga Allah beri kita pengampunan untuk merasa nikmat MALAM ITU.
Rujukan: Klik atas link

Thursday, September 10, 2009

Mungkinkah aku perencat tarbiyah itu?

    Alhamdulillah hari ni sampai juga hajat dihati berbuka puasa dengan kembarku. Aini Hanapi. Tarikh lahir yang sama. Rindu sekian lama terlampias juga akhirnya. Hampir seminggu kami berjanji mahu berjumpa. KB Mall. Secret Recipe. Terima kasih belanja saya makan Aini sayang. Entah bila kami mula rapat. Mungkin kami sama-sama sunyi tidak berteman semasa di kolej 4 dulu. Saya di tahun 3 dan dia di tahun 4. Ya sunyi. Aini lah menyaksikan segalanya. Sakit jerih saya selama kesunyian di tahun ke3. Di tahun ke 3 di kole 4. Berakhir dengan titisan air mata melepas segala yang membungkam di dalam dada di MAB 1. Tak siapa tahu. Tapi aini tahu.

Balai Islam pengikat ukhuwah kami. Ya kami. Semua ahli Balai Islam yang memahami. Penyokong kerana mereka faham. Balai Islam membenihkan rasa kasih kami dan rakan-rakan lain. Bahkan JKP2 lain. Walaupun tanpa bai’ah. Namun kami dan ahli Balai Islam yang faham apa itu juang kerana ingin menegakkan bi’ah solehah di kolej 4. Kami faham kerana kami tengok dan lihat apa yang dilakukan kepada psikologi siswa dan siswi. Saya gemar bercampur dengan sesiapa sahaja. Dan dengan kegemaran itu. Alhamdulillah sahabat-sahabat ukhuwah inilah yang banyak memahami apa yang saya lakukan. Bersaing dengan pihak aspirasi menegakkan hak masing-masing. Diikut ke sana ke mari. Disebut di sana sini. Saya rela. Rela mengkambing hitamkan diri sendiri walaupun cita-cita saya menggunung ke langit iaitu ingin menjadi antara pelaksana projek-projek kolej 4 bagi mencedok pengalaman2 yang terhidang. Namun selalu nama dijaja di dalam mesyuarat-mesyuarat agenda mereka. Hanya kerana saya garang? Kelakar. Saya yang lembut begini dikata garang.

Melepaskan kempunan kak naqibahku untuk hadir ke majlis konvokesyenku. Walaupun di universiti orang...
Hehe Kak Naqibah yang sporting habis!
Dari UM ke UTM...

Tapi, mungkin salah saya. Tak dapat mempertahankan tradisi Balai Islam kolej empat. Tenggelam ukhuwah kami. Terputus generasi . Hanya kerana kelekaan dalam 'kesibukan' belajar. Dan kegagalan untuk memantapkan ruhiyyah tarbiyah. Mungkin sayalah perencat kepada terputusnya generasi dan tradisi. MAaf kakak-kakak dan akhi-akhi yang dulu sangat sayang akan kami.


Memang tarbiyah adalah yang utama. Namun tanpa kuasa atau proksi, tarbiyah itu tidak mungkin akan terlaksana. Berbeza antara matlamat orang yang ada roh Islami apabila menerima amanah dengan orang yang hanya menerima amanah semata-mata ketika memegang tampuk jawatan. MAtlamat itu cerminan peribadi. Peribadi itu dapat dihidu. Hiduan itu dari hati. Dan hati itu ada ikhlas. Pernah suatu ketika dulu Kolej 4 milik pemimpin kita. Kak yang tak banyak bercerita. Kak tak banyak bercakap.


Hadith Rasulullah s.a.w menyebutkan : "Constantine akan ditawan oleh tentera Islam...Tentera yang menawannya adalah sebaik-baik tentera dan rajanya adalah sebaik-baik raja..."


Dulu saya sanggup lesukan diri agar dapat menumpukan kepada kolej 4. TAk terlibat secara aktif kepada PMI luar. Saya tahu kemampuan diri saya. Mahu dan mampu mesti seiring agar yang dikendong tak keciciran dan yang dikejar sempat digenggam.


Sedarlah adik-adik, awk semualah harapan kakak-kakak yang telah meninggalkan kolej 4. WAlaupun akak tak banyak membantu. Namun, ingatlah KAMI SAYANG KOLEJ 4. WE LOVE UM.




Wednesday, September 9, 2009

Palestine will be free



Palestine Will Be Free

Every day we tell each other
That this day will be the last
And tomorrow we all can go home free
And all this will finally end
Palestine tomorrow will be free
Palestine tomorrow will be free

No mother no father to wipe away my tears
That’s why I won’t cry
I feel scared but I won’t show my fears
I keep my head high
Deep in my heart I never have any doubt
That Palestine tomorrow will be free
Palestine tomorrow will be free

I saw those rockets and bombs shining in the sky
Like drops of rain in the sun’s light
Taking away everyone dear to my heart
Destroying my dreams in a blink of an eye
What happened to our human rights?
What happened to the sanctity of life?
And all those other lies?
I know that I’m only a child
But is your conscience still alive

I will caress with my bare hands
Every precious grain of sand
Every stone and every tree
‘Cause no matter what they do
They can never hurt you
Coz your soul will always be free

Palestine tomorrow will be free
Palestine tomorrow will be free

Lyrics: Maher Zain & Bara Kherigi
Melody: Maher Zain
Arrangement: Maher Zain & Hamza Namira
© Awakening Records 2009

Sunday, September 6, 2009

Kongsi buku 1- Bukti2 Sains dan Sejarah Kerasulan Nabi Muhammad s.a.w


Very nice book to me, so nothing to do. I take 5 years to finish this book.. haha since I bought it on my first week in KMPP( Pulau Pinang Matriculation College). Since I like this book, something to share what has clutch my heart about. Dr. Danial merenung mengenai Islam sangat berhikmah dan menarik jantung saya untuk meneruskan cita-cita saya untuk menjadi seorang pemikir sains Islam kepada anak-anak pelajar saya. Saya percaya masih belum terlambat untuk meneruskan cita-cita saya. Cabaran buat diri saya. Pasti!Challenge make myself. Sure!
About this book:
Meneliti bukti-bukti mengenai kerasulan Nabi Muhammad s.a.w di dalam kitab-kitab agama budha, kristian dan Islam sendiri. Terbukti tiada banyak perbezaan.. malah selari!
Meneliti wahyu mengenai sains telah pun Nabi Muhammad s.a.w ucapkan walaupun teknologi pada masa itu tak tersangka akan wujud pada hari ini untuk pengkajian… mengenai 3 kegelapan sebelum kelahiran bayi! lalat! Air mani wanita! dan banyak lagi… semuanya boleh selitkan semasa mengajar sains di kelas dan usrah!
Namun saya sangat lemah bila melihat nama ilmuan-ilmuan yang disebutkan Dr. Danial dalam bukunya. Nama artis terkenal pun saya kurang ambil tahu… inikan pula nama berbelit-belit lidah nak ingat.. huhu maaf! Masih banyak lagi jihad untuk saya usahakan supaya berubah.

Friday, September 4, 2009

Ubat mata Dr Eyes


RM 130.90 -> after promosi RM120 termasuk pos (PROMOSI RAYA!!!)
Disediakan secara Homeopathic dengan Formulasi Unggul, produk ini dijamin Bersih dan Suci.
Dengan pembelian sebotol ubat mata Dr Eyes :
1. Anda akan dapat menjadi penjual ubat mata Dr Eyes.
2. Harga untuk botol seterusnya adalah RM100.
3. Boleh guna sendiri , jual dan untung.
4. Anda akan dapat pulangan rm4 setiap bulan dalam masa setahun.
Siapa berminat untuk menjadi stokis sila hubungi saya segera.

Dr Eyes dan Pakej Khairat Kematian (simpanan untuk hari meninggal dunia)..Ayuh!

Pakej Khairat Kematian
Matlamat utama DrEyes dalam memasarkan produk ini ialah untuk mewujudkan Tabung Khairat Kematian untuk semua ahlinya. Setiap peserta diwajibkan mengisi nama waris mereka untuk tujuan ini. Khairat kematian ini berjumlah RM2400.00


Pembelian terkumpul 3 botol produk DrEyes ini akan melayakkan anda menyertai Tabung ini.


Belian botol pertama = RM120
.........................kedua. =.RM100
.........................ketiga. = RM100
...................JUMLAH .= RM320


Adakah rugi membuat belian ini? Sudah tentu tidak. Selain daripada Tabung Khairat Kematian yang anda akan dapat, anda juga boleh memberi kepada ahli keluarga atau rakan-rakan untuk mencubanya.


Pembelian 1 botol hanya melayakkan anda menerima upah belian sebanyak RM4 sebulan berbdanding dengan belian 3 botol + RM2400.00 khairat kematian. Pastikan anda membuat belian bijak!!


Alamat untuk dihubungi adalah seperti berikut :-


Adibah Suhaili Bt Salleh @ Wan Yusoff
Jalan Wira, Batu 25,
18500 Machang,
Kelantan.
SMS: 0132224685 - Pn Adibah

Note: Pembelian Pakej Stokis automatik layak untuk tabung Khairat kematian

Jana duit dan khairat kematian (Sedekah)


Buat Duit Di Rumah

LANGKAH-LANGKAH UNTUK MENJADI AHLI WARIZAN AH HELMY SDN. BHD.


- Mengisi BORANG PERMOHONAN menjadi PROMOTER SYARIKAT


- Membuat pembayaran RM38 kepada 'UPLINE' dan menerima sebotol produk Minda (IQ) dan sebotol Bedak Berubat


- BAYARAN RM38 bagi setiap set produk dan TAMBAHAN RM 6 untuk kos penghantaran produk.


- PENGHANTARAN PERCUMA bagi setiap pembelian RM380 keatas untuk kesemua destinasi


- Tempoh pengiraan komisyen adalah dari 6 hb hingga 15 hb berikutnya.


- Sila 'PHOTOSTAT SALINAN SLIP BANK' sebelum ia diposkan untuk simpanan dan rujukan.


- Borang keahlian yang telah siap diisi hendaklah diposkan bersama-sama dengan SLIP BANK ASAL ke alamat berikut :-


Adibah Suhaili Bt Salleh @ Wan Yusoff
Jalan Wira, Batu 25,
18500 Machang,
Kelantan.
SMS: 0132224685 - Pn Adibah

Tuesday, September 1, 2009

Maafkan Ramadhan


Buat seorang teman…Maafkan aku…

Kubiar kalam berbicara. Menghurai maksudnya di jiwa. Agar mudahmu mengerti. Segala yang terjadi sudah suratan Ilahi. Ku biarkan pena menulis meluahkan hasrat dihati. Moga terubat segala perasaan dijiwa. Tak pernahku ingini.

Aku telah pun sedaya tak melukai hatimu. Mungkin sudah suratan hidupku. Persahabatan yang lama terjalin. Berderai bagaikan kaca. Oh teman maafkanlah diriku.

Oh Tuhan tunjukkan ku jalan. Untuk menempuhi dugaan ini. Teman maafkan jikaku melukaimu. Moga ikatan ukhuwah yang dibina ke akhirnya.

Sahabat, pertemuan dan perpisahan itu adalah ketentuan Ilahi. Semoga kita terus berada di bawah RahmatNya. Redhalah apa terjadi. Usahlah dikau kesali. Mungkin ada Rahmat yang tersembunyi.

Dan teruskanlah perjuangan…

Sekian lama kita bersama, persahabatan sesama kita. Segala dugaan yang menimpa kita. Iman dan taqwa menguatkan kita. Tiba masanya perpisahan kita. Kedatangannya mendebarkan jiwa. Kita hanya mampu untuk merancang, tetapi Allah menentukan. Teruskan perjuangan dan terus berkorban meskipun kita akan bersendirian. Teruskan berkorban demi menegakkan Islam. Allah…. Ya Allah…

Manisnya ketika berjuang bersama. Suka dan duka dirasa bersama. Kini semuanya
tinggal kenangan. Tiada mungkin akan berulang. Berpisah di mata di hati jangan. Moga perisahan diredhai Tuhan…Sekian…

Karangan di atas dipetik penulis daripada lirik kumpulan nasyid UNIC dan Brothers…

Monday, August 31, 2009

Rendah hati vs Rendah diri

rendah hati vs rendah diri.

Kesilapan lalu atau maksiat lalu vs cabaran berhijrah menjadi tawadduk

Kekuatan sebuah kampung itu adalah apabila dilihat cerahnya masjid atau surau di waktu subuh berjemaah

Kekuatan agama adalah dengan melihat kekuatan berjemaah.

Semua berkait dengan putaran psikologi dalam diri.... Allah adalah bagaimana sangkaan hambanya.

Maaf tidak mengulas panjang...

Thursday, August 27, 2009

PUASA (PERKARA-PERKARA MEMBATALKAN PUASA

Apakah perkara-perkara yang membatalkan puasa?

1. Makan dan minum dengan sengaja (ijmak ulamak); berdalilkan pemahaman dari ayat Allah; “…maka sekarang setubuhilah isteri-isteri kamu dan carilah apa yang telah ditetapkan oleh Allah bagi kamu; dan makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya siang) dari benang hitam (kegelapan malam) iaitu waktu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sehingga waktu malam (maghrib)…”. (al-Baqarah; 187)

2. Bersetubuh dengan isteri pada pada siang hari bulan Ramadhan walaupun tanpa keluar mani (ijmak ulamak); berdasarkan pemahamana dari ayat di atas.

3. Muntah dengan sengaja walaupun sedikit (berdasarkan pandangan Imam Malik dan Syafi’ie); berdalilkan hadis Nabi s.a.w.; “Sesiapa yang terpaksa muntah, maka (tidaklah batal puasanya dan) ia tidak wajib mengqadha’ dan sesiapa yang sengaja muntah, maka (batallah puasanya dan) ia wajib mengqadhanya” (HR Imam Abu Daud, Tirmizi, an-Nasai dan lain-lain dari Abu Hurairah r.a.). Mengikut pandangan Imam Abu Hanifah; tidak batal puasa kecuali banyak (penuh mulut). Jika muntah berlaku tanpa sengaja tidak batal puasa dengan ijmak ulamak.

4. Kedatangan haid dan nifas (ijmak ulamak); wanita apabila kedatangan haid atau nifas, maka batallah puasanya dengan sendirinya. Kemudian wajib ia menggantikan puasanya pada hari-hari lain di luar Ramadhan.

5. Mengeluarkan air mani dengan perbuatan secara lansung yang disengajakan seperti mengeluar dengan tangan (sama ada tangan sendiri atau tangan isteri), bercium atau berpelukan dengan isteri dan sebagainya. Adapun jika keluar mani kerana melihat atau berfikir/khayal, tidaklah membatalkan puasa –kerana ia seumpama mimpi- kecuali orang yang menjadi kebiasaan baginya. Namun begitu perbuatan tersebut adalah makruh. Begitu juga, jika yang keluar adalah air mazi, tidaklah membatalkan puasa.

6. Memasukkan sesuatu bukan makanan melalui saluran terbuka yang menyampai ke rongga perut, yakni memasukkan melalui mulut atau hidung. Perkara ini membatalkan puasa mengikut mazhab Syafi’ie, Malik dan jumhur ulamak dengan mengkiaskannya kepada makanan dan minuman.

7. Memasukkan ubat melalui lubang dubur; membatalkan puasa mengikut jumhur ulamak kecuali Imam Malik (mengikut satu pandangannya) dan Imam Daud.

8. Menitikkan air atau ubat ke dalam lubang telinga dan lubang kencing membatalkan puasa menurut Imam Syafi’ie. Begitu juga, menyedut ubat melalui hidung.[1]

9. Pengsan sepanjang hari akan membatalkan puasa dengan disepakati sekelian ulamak. Adapun tidur sepanjang hari tidak membatalkan puasa dengan ijmak juga.

10. Gila; jika seseorang itu menjadi gila, batallah puasanya kerana ia telah hilang darinya kelayakan untuk beribadah.

11. Berbekam (mengeluarkan darah); batal puasa mengikut Imam Ahmad. Jumhur ulamak tidak membatalkannya.

12. Berniat keluar dari puasa; batal puasa mengikut Imam Ahmad. Menurut Abu Hanifah, majoriti ulamak mazhab Maliki dan yang rajih dalam mazhab Syafi’ie; tidak batal puasa.

Nota kaki;

[1] Ketetapan umum dalam mazhab Syafi’ie; membatalkan puasa dengan memasukkan sesuatu ke rongga dalam badan (iaitu rongga halqum ke perut, rongga kepala (otak), usus dan pundi kencing) melalui saluran yang terbuka di badan. Sama ada benda yang dimasukkan itu kecil atau besar, makanan atau bukan makanan. Yang dimaksudkan saluran terbuka pada badan itu ialah mulut, hidung, telinga, kemaluan/faraj (saluran kencing) dan dubur (saluran berak).
Posted by USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL

Hati adalah milik mutlak bagi Tuhan

Ini bukan masalah. Ini adalah ujian buat hamba Allah yang selayaknya yang bila-bila masa akan diuji. Ini ujian yang biasa bagi orang lain. Tapi bagi saya ia adalah ujian yang berbeza daripada biasa. Saya fikir ia boleh berlalu dengan masa. Namun kali ini saya perlu hadapinya dengan hati yang terbuka. Ya.. saya perlu hadapinya dengan iman. Saya kadang-kadang tidak faham. Malah sampai hari ini dan saat ini saya masih tidak faham.

Terkadang saya rasa sangat bersalah. Akan menyinggung hati manusia yang lain. Ia bukan kerana ibu dan ayah. Ia juga bukan kerana tindakan seseorang.
Saya fikir dengan lari daripada masalah membuatkan saya bisa temui kesudahan. Namun ia tetap berpanjangan sehingga hari ini. 2 bulan saya merantau. Takut jika balik. Kini saya dah balik. Dan ujian ini masih ada. Terus menghambat jika saya terus lari. Akhirnya saya mengambil keputusan untuk mempertimbangkan dan memberi kata akhir. Bagaikan cahaya aurora yang bakal memberikan kesaksian bahaya kejadian ciptaan Allah adalah sangat ajaib.

Subhanallah… tak terkata kenapa dan mengapa kerana ia bukan pilihan berdasarkan logik akal dan unsur –unsur duniawi.

Dulu saya pernah berhenti menulis dalam blog kerana ujian begini. Sekarang saya seharusnya berfikiran matang. Mungkin apa yang berlaku dulu sebagai bekalan untuk hari-hari sukar begini. Sukar memilih antara dua. Nak atau tak nak. Ketentuannya sudah tercatat. Cuma saya perlu mencari dengan mata hati, keimanan dan ketaqwaan. Moga dipermudahkan walaupun bekalan Iman yang dimiliki sekelumit aje dan moga tak terhijab kerana dosa-dosa lalu. Wallahua’lam mampu atau sebaliknya mendapat kata akhir dalam masa terdekat.

Friday, August 14, 2009

Membilang usia

Sejak jadi guru membawa aku mengimbau kembali nostalgia lalu sejak aku melangkah kaki ke alam persekolahan dulu.. ada pahit manisnya. Ada guru yang paling aku ingat dan ada juga yang sangat aku ingat jasanya walaupun namanya sudah pudar dibawa bayu.
A Ku MuLa IngaT TenTang MaSa LaLu SeJak Aku Umur 4 Tahun.
4 TahuN- Budak Nakal dan perasan
5 TahuN- Mula masuk Tadika ikut kakak. Manja kededek.
6 TahUn- Mula berdikari tanpa kakak. Masuk PASTI
7 Tahun- sekolah rendah di sekolah mak. Selalu kene buli dengan budak pandai.
8 TahUn- Nakal Dan selalU kacau Kawan dalam kelas. Tapi tetap kene buli.
9 Tahun-Tukar sekolah baru. Makin Pandai. Tapi mudah sensitif.
10 TahuN-Dan pandai ada kawan lelaki. Mula berlumba-lumba untuk dapatkan markah tinggi dalam kelas.
11 TahuN- MasuK kelas PertAma dan Mula berkawan dengan pelajar2 Pandai. JadI Gatal.
12 TahUn- Dapat keputusan OK dalam UPSR. Jadi BaIk.
13 Tahun- Ke sekolah agama arab harian walaupun impian nak ke sekolah berasrama. Tak suka dan setiap hari tingkatkan prestasi pembelajaran. Sehinggakan hampir semua matapelajaran hampir fullmarks.
14 Tahun_ mula ada kawan baik. Dah mula malas belajar .
15 Tahun-JadI famous kat sekOlah. Mula Jadi sebutan guru-Guru.
16 TahuN- PMR dan get a quite good result.
17 TahUn- berpindah ke sekolah arab yang terkenal kononnya. Tapi pemalas sebab tak ada semangat tinggal di asrama. Huhu tak dapat sesuaikan diri. Manja.
18 TAhUn- SPM- tinggal di rumah sewa dan belajar tuisyen. Masa ni pilihan untuk menentukan hampir 80% masa depan aku. Antara ingin melanjutkan diri dalam bidang agama atau sains. Aku begitu kuat ke alam sains berbanding agama. Fikir ku aku ingin menjadi pakar dalam bidang sains yang menjaga nilai agamanya.
19 TahuN-Ke alam matrikulasi dengan ilmu yang cetek dan diri tak tahan tekanan melemahkan semangat belajar aku. Doaku untuk menjadi seorang dietetik dan beoteknologist bahkan doktor aku tak kesampaian.. Tapi di Sini Aku Mula belajar apa I2 eRtI Hidup.
20 TahUn-Aku mengambil bidang guru atas nasihat keluarga and now I Love it. Aku sangat bangga kepada sahabat-sahabat aku yang memang minat jadi cikgu tanpa fikir other career is better. Teacher is the Best!!!!
21 TahUn-Tahun gila projek.
22 TahUn-Tahun menjadi kepercayaan orang.
23 TahUn-Tahun rileks but still get some projects.
24 TahUn- Tahun goyang kaki and the important is Graduation Year!!!
Kalau diKira TahUn2 ni, kejap je Aku memBesar. Ada Jatuh Bangun nyer. Ada BesT dan Ada Down. NeXt 1 weeK else I have to finish my job in AssunTa Girls School. Tak SabAr rasanYa aku nak berLAri Pulang MenJadi kanak-KanaK yang tak PeRlu fikir TenTanG kerja for 3 month Long. Wah seronoknyerrrrrrr. Nak duduk BawaH Ketiak Mak!!!. RindUnyerrrr..
SeLAmAT TinGGAl Kuala LumPur!!
CiNta dari Kuala lUmpur Ke KelanTan.....CiNta Hamba denGan PencipTa. Ada kisah cinta kakak dan adik. Cinta pelajar dan pensyarahnya. CinTa Kolej denGan penGhuNinya. Cinta GurU dan pelajarnya. CiNta Motor, KeReta Dan Aku. Cinta dia daN Aku? Hehehe Kita cari kaT Kampung ya! No CinTa until AkAd.
Tak apa lah kalau ramai tak dapat datang konvo aku nanti. As long as they love me and know I love them so we will get to meet then. InsyaAllah.So, Thanks a lot for everyones’ support untill I get to this point. Only my mom and abah come to my convocation. 13 August 2009. I’d cried already.WUUUU. I ‘ll go then to Skudai Johor to my younger brother’s convocation on 19 August for his Diplom.
To All my batch Degree in Science with Education 2005/2006, Congratulation for Our Graduation !!!!
Not forget to all my friends in other faculties and for those who will grad next year, does not meant you all do not grad this year, your life will remain behind, but you all adalah lebih baik sebab anda lebih tabah! Ya. Anda sangat tabah belajar tanpa kenal putus asa! Congrates!

*ditulis penulis 10 ogos lalu...

Thursday, August 13, 2009

Tq sebab sudi kawan ngan kite...

Alhmdulillah akhirnya kami dah bergraduasi. Ntah la rasa bercmpur baur. Ras sangat gembir da. ras sedih pun d. Tapi itulh perasaan yang menggambarkn permulaan lam yang penuh Kompleks selepas ini.

Tq abah n mami for ur love and support. Melangkah di pentas menerima ijazah tadi saya melangkah dengan tersenyum melihat pensyarh2 yang ada kat atas pentas tadi. Senyum ajeeee memanjang. hehe. Dari atas pentas lagi say dah cari man abah n mami. Mujur sempat lambai. kat diorng.
Bunga yang mmi hadiahkan so special. dua tiga orng puji gubahn pilihn mami unik. Nanti klau sempat saya upload gambar2 k.

Terima kasih hadiah dari mahafiz... So sweeettt!!! I'm appreciate it as a big heart I have. Terima kasih kerana sudi jdi kawan kite.

Tuk Hidayah, Tq kerana sudi menelefon akak. Sori tak amik gambar di saat2 gembira tadi. Sori sangat2! Tadi lepas je konvo , terus hantar abah n mami ke KL central. Hehe sempat borang dari hati ke hati. TQ abah n mami sebab sudi bagi lampu hijau walaupun ore tk minta seratus peratus pun.

Tuk kawan2 satu batch, Tq sebab sudi jadi kawan kite.

Tuk chern Zhong, Tee Siong and Jia Hui. Congrtulation for your Lulus Cemerlang!!!
Tuk Adeline also, thanks for everythings...

Tuk Fara,Marhamah and Qodri tq sebab sudi jadi kawan kite jugak.

Tuesday, August 4, 2009

Cop with a new life

i'm well... i'm well...i'm going to a well condition. i'm getting better. i'm getting simpler. i'm getting lover. i'm getting healthy. i'm getting bigger. My life is getting better after this. What ever chaos happen now and then, life must be go on. I must get to adapt with a new situation in my school now. My school after and ever.

I must know how to life without family, friends and siblings. My mom said," cepat2 la cari orang tolong tunjuk jalan yek. Asyik sesat je selalu.(sesat memandu kereta)" Aku pun gelak ler. Hahaha my mom make the best joke. Maybe she was boring layan aku yang asyik mengadu kat beliau aje. Demam pun gitau beliau. Stress pun gtau beliau. I feel that is the only way i appreciate in being a daughter to my mom and abah. But that is not as easy as we think. Meet the Mr. Right is not as easy as get a shoe anywhere. Jodoh itu hadiah daripada Allah S.W.T buat kita. Cara kita menerima sebuah hadiah yang tak ternilai ini adalah menerima dengan cara yang terbaik. Terbaik melalui istikharah..

Cop with teachers' stress in my life. Tanpa sabar memang susah nak dihadapi. Ya sabar caranya.:
Allah Ta'ala berfirman :
"Niscayalah Kami akan memberikan cubaan sedikit kepadamu semua seperti ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan, kemudian sampaikaniah berita gembira kepada orang-orang yang sabar." (al-Baqarah: 155)

Lagi Allah Ta'ala berfirman:
"Dan sesungguhnya Kami hendak menguji kamu semua, sehingga Kami dapat mengetahui siapa di antara engkau semua itu yang benar-benar berjihad dan siapa pula orang-orang yang bersabar." (Muhammad: 31)


Kita di dunia ini ibarat orang yang sedang dalam pengembaraan tempat lain yang hanya terbatas sekali waktunya. Di tempat itu kita menjual diri yakni memperjuangkan nasib untuk hari depan seterusnya yang kekal yaitu di akhirat. Tetapi di dalam perjuangan itu, ada di antara kita yang memerdekakan diri sendiri iaitu melakukan semua kebaikan dan perintah-perintah Allah, sehingga diri kita merdeka nanti di syurga. Tetapi ada pula yang merosakkan dirinya sendiri kerana melakukan larangan-larangan Allah hingga rosaklah akhirnya nanti di dalam neraka, amat pedih seksa yang ditemuinya.

Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah sekalian, cuba kita koreksi balik diri kita. Adakah kita betul-betul faham dan meng‘practice’kan sifat sabar? Adakah dikira bersabarnya kita menghadapi ujian apabila kita hanya bersabar setelah beberapa hari, seminggu atau sebulan dari ujian yang kita hadapi?


Dari Anas r.a., katanya: "Nabi s.a.w. berjalan melalui seorang wanita yang sedang menangis di atas sebuah kubur. Beliau bersabda: "Bertaqwalah kepada Allah dan bersabarlah! " Wanita itu berkata: "Ah, jauhlah daripadaku, kerana Tuan tidak terkena musibah sebagaimana yang mengenai diriku dan Tuan tidak mengetahui musibah apa itu. " Wanita tersebut diberitahu oleh sahabat beliau s.a.w. bahwa yang diajak bicara tadi adalah Nabi s.a.w. Ia lalu mendatangi pintu rumah Nabi s.a.w. tetapi di mukanya itu tidak didapatinya penjaga-penjaga pintu. Wanita itu lalu berkata: "Saya memang tidak mengenali Tuan, maka itu maafkan pembicaraanku tadi." Kemudian beliau s.a.w. bersabda:, “Hanyasanya bersabar yang sangat terpuji itu ialah di kala mendadaknya kedatangan musibah yang pertama." (Muttafaq 'alaih) Dalam riwayat Muslim disebutkan: "Wanita itu menangisi anak kecilnya - yang mati."

Maksud "Mendadaknya kedatangan musibah yang pertama," bukan bererti ketika mendapatkan musibah yang pertama kali dialami sejak hidupnya, tetapi di saat baru terkena musibah itu ia bersabar, baik musibah itu yang pertama kalinya atau keduanya, ketiganya dan selanjutnya. Jadi kalau sesudah sehari atau dua hari baru ia mengatakan: "Aku sekarang sudah berhati sabar menghadapi musibah yang kelmarin itu," maka ini bukannya sabar pada pertama kali, sebab sudah terlambat.



Dari Abu Abdullah, yaitu Khabbab bin Aratti r.a., katanya:
"Kami mengadu kepada Rasulullah s.a.w. dan beliau ketika itu meletakkan pakaian burdahnya di bawah kepalanya sebagai bantal dan berada di naungan Ka'bah, kami berkata:
Mengapa Tuan tidak memohonkan pertolongan kepada Allah untuk kita, sehingga kita menang? Mengapa Tuan tidak berdoa sedemikian itu untuk kita?"
Beliau lalu bersabda: "Pernah terjadi terhadap orang-orang sebelummu iaitu zaman Nabi-nabi yang lalu, ada seorang yang diambil oleh musuhnya, kerana ia beriman, kemudian digalikanlah tanah untuknya dan ia diletakkan di dalam tanah tadi, selanjutnya didatangkan sebuah gergaji dan diletakkan di atas kepalanya, seterusnya kepalanya itu dibelah menjadi dua. Selain itu ia pun disisir dengan sisir yang terbuat dari besi yang dikenakan di bawah daging dan tulangnya, semua siksaan itu tidak memalingkan ia dari agamanya, ia tetap beriman kepada Allah. Demi Allah sesungguhnya akan menyempurnakan perkara ini, iaitu Agama Islam, sehingga seseorang yang berkenderaan yang berjalan dari Shan'a ke Hadhramaut tidak ada yang ditakuti melainkan Allah atau kerana takut pada serigala memakan kambingnya, sebab takut sedemikian ini lumrah saja. Tetapi engkau semua itu
hendak bercepat-cepat saja." (Riwayat Bukhari).


Dari Sulaiman bin Shurad r.a., katanya: "Saya duduk bersama Nabi s.a.w. dan di
situ ada dua orang yang saling bermaki-makian antara seorang dengan kawannya. Salah
seorang dari keduanya itu telah merah padam mukanya dan membesarlah urat lehernya,
kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya saja niscayalah mengetahui suatu kalimat yang apabila diucapkannya, tentulah hilang apa yang ditemuinya kemarahannya, iaitu andaikata ia mengucapkan: "A'udzu billahi minasy syaithanir rajim," tentulah lenyap apa yang ditemuinya itu. Orang ramai lalu berkata kepada orang yang merah padam mukanya tadi: "Sesungguhnya Nabi s.a.w. bersabda: "Mohonlah perlindungan kepada Allah dari syaitan yang direjam." (Muttafaq 'alaih).



Rujukan: Riyadhus Shalihin – Taman Orang-orang Shalih
Imam Nawawi
Bab 3-Sabar

Sunday, August 2, 2009

ISA itu apa?


Secara faktanya, ISA telah dirangka oleh R.H Hickling dan mula berkuatkuasa di Malaysia Barat pada 1 Ogos 1960.

Terdapat ramai negarawan yang dikenakan ISA sejak penguatkuasaannya pada 1960 lalu.

Antaranya bekas Presiden Pas Dr Burhanuddin Al-Helmi, Datuk Ahmad Boestamam, Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, Timbalan Presiden PKR Dr Syed Husin Ali dan terbaru, pengendali Malaysia Today Raja Petra Kamarudin serta Exco Selangor Teresa Kok

“Kami menyokong ISA dimansuhkan bukan berdasarkan emosi semata-semata tetapi berdasarkan hujah akedemik yang berlandaskan kebebasan mengeluarkan pendapat sepertimana peruntukkan Perkara 10 (1)(a) Perlembagaan Persekutuan kita”, ujar Hishamuddin.

“Antara hujah yang boleh dikemukakan kenapa ISA perlu dimansuhkan ialah daripada faktor kuasa kehakiman yang perlu diberikan semula kepada hakim dan bukannya Menteri Dalam Negeri seperti yang dapat dilihat dalam peruntukkan Seksyen 8(1) ISA itu sendiri.”

“Juga tahanan tanpa bicara yang jelas bercanggah dengan Perkara 8 Perlembagaan.

Antara peruntukan ISA yang didakwa mencabuli hak asasi individu ialah Seksyen 8 ISA 1960 yang membolehkan Menteri Dalam Negeri mengeluarkan perintah tahanan selama dua tahun, tanpa melalui proses perbicaraan, terhadap mana-mana individu bagi tujuan mencegahnya daripada melakukan sebarang tindakan yang boleh mengancam dan memudaratkan keselamatan negara.

Seksyen 73 pula telah memberikan polis kuasa yang luas untuk membuat penangkapan dan melakukan siasatan selama 60 hari berturut-turut terhadap individu yang dipercayai boleh atau telah memudaratkan keselamatan negara.

“kita sepatutnya memberi peluang kepada setiap warganegara hak sama rata di sisi undang-undang serta hak untuk akses kepada peguam dalam masa 24 jam”, ujarnya yang juga merupakan aktivis mahasiswa.

Tambahnya lagi, penyeksaan dalam tahanan ISA seperti perbuatan memukul, penanggalan pakaian, soal siasat selama 24 jam, ketidakbenaran tidur, ancaman bunuh, ancaman deraan fizikal pada ahli keluarga termasuk ancaman rogol kepada anak mereka dan pelbagai lagi kezaliman lain adalah satu prosedur penyiasatan yang tidak boleh diterima oleh akal dalam dunia yang terbuka pada hari ini.

“Mahasiswa amat tersentuh dengan kisah malang isteri-isteri tahanan ISA yang merana selepas suami mereka ditahan tanpa bicara.”

“Kes anak tahanan ISA yang tidak sempat melihat ayahnya sebelum menghembuskan nafas yang terakhir dan kisah-kisah ini tidak pernah menjadi pedoman kepada ahli Parlimen untuk menghapuskan undang-undang rimba ini”, ujarnya.

sumber:http://mahasiswakini.com/archives/4138

Monday, July 27, 2009

Selamat hari lahir..

Selamat Hari Lahir Abah (9.7.1941),
Mami(12.7.1950)
dan Sahabat2 pada hari ini.

Moga dikuatkan iman dan dimurahkan rezeki. Tak ada hadiah seindah bukit emas dan semegah taj mahal untuk kalian.
Yang ada hanya sebiji sebiji sawi doa semoga kita berakhir dengan husnul khotimah.


Kepada Ibuku

Tanganmu sibuk sepanjang hari
Ibu tak punya banyak waktu luang
Bila ku ajak kau bermain
Engkau menjawab “Ibu tidak sempat, Nak”
Engkau mencuci baju, menjahit, memasak,
Semua untuk Aku…
Tetapi kala aku tunjukkan buku ceritaku
Engkau menjawab “Sebentar Sayang…”

Di malam hari engkau tidurkan aku
Engkau dengarkan do’aku.. Engkau padamkan lampu
Lalu berjingkat meninggalkanku
Kalau saja engkau tinggal barang satu menit lagi..

Sebab hidup itu singkat, Tahun-tahun bagai berlari
Bocah cilik tumbuh begitu cepat
Aku tidak lagi berada di sisi Ibu
Membisikkan rahasia-rahasia kecilku
Buku-buku dongengku entah di mana
Takkan ada lagi ajakan bermain
Tak ada lagi cium Selamat Malam
Tak kudengar lagi do’amu
Semua itu milik masa lalu

Tanganmu dahulu sibuk sekarang diam
Hari-hari terasa panjang membentang
Kalau saja aku bisa kembali ke masa lalu
Menyambutmu hangat di sisiku
Memberiku waktu dari hatimu

kini kujauh diperantauan
dan dirimu di halaman kerinduan sana
jalan wira

http://mokletermalang.wordpress.com/category/puisi/puisi-buat-ibu/

Untukmu abah

Rembulan itu menatapku
Rautnya sendu.
Seakan ia ingin bersandar di bahuku
Berceloteh dalam pilu

Ayah….

Maafkan aku tak bisa hadir mengahapus dahaga rindumu
Menggoreskan secuil senyum, dalam kalabu ceritamu
Mengusap tetesan mutiara,
Yang kian menetes dari setiap pori-pori tubuhmu

Ayah…

Jika hari ini aku ada di sampingmu,
Seperti biasa, kan ku hapus letihmu
Sampai bulan letih menatapku
Dengan secangkir kopi di sampingmu
Namun tak sadar, kau telah lelap dalam tidurmu
Mengarungi elegi yang kau rindukan

Ayah……..

Dalam getirnya senyumku
Perihnya merasakan dukamu
Melihat rapuhnya langkahmu yang tak seperti dulu
Namun, sedikit semangat yang tak pernah lapuk bersama usiamu
Lebih berarti dari manisnya madu

Ayah….

Dari sayunya sorot matamu, aku belajar banyak hal
Bagaimana aku belajar menjadi orang yang berguna
Bagaimana harus bersabar, saat duka melanda

Ayah……

Hari ini, bersama hembusan angin
Ku titipkan salam dan sejuta angan
Melukiskan pelangi di sela tangis batinmu

Ayah……

Kan ku ukir kembali senyum sang rembulan
Agar kau dapat bercerita tentang masa juangmu
Kan ku sisir rambutmu
Ku rapikan kumis putihmu
Hingga kau akan tampak lebih gagah dariku
Dan kan ku buat kau tersenyum lebar
Sebelum tiba kau berdua dengan Kekasihmu
Sebelum kau meninggalkanku lebih jauh.

“Salam sayang selalu dari anakmu”

http://alhaqiir.multiply.com/journal/item/71

Buat sahabat

Moga Tuhan memberkati niat ikhlasmu

hehe bila masa pulak jadi lelaki ni...

2 tahun sahaja solat?

Terima kasih untuk membaca dengan jujur! Berjuta makna milik Anda.......................


Waktu yang terlepas menabur bencana



1hari=24jam

Satu TAHUN ?

12 Bulan

52 Minggu
365 Hari
8760 Jam

525600 Minit

31536000 Detik



Vertical Scroll: 1hari=24jam Satu TAHUN ? 12 Bulan 52 Minggu 365 Hari 8760 Jam 525600 Minit 31536000 Detik


Distribusi normal manusia meninggal dunia (tahun)

< 60th

> 70th

60th – 70th

(65th)
Chart

Kebanyakan manusia meninggal dunia antara usia 60 thn-70thn (majoriti) Puratanya manusia meninggal ± 65 th



“Baligh: Start untuk seseorang di perhitungkan amal baik atau buruknya selama hidup di dunia”

Laki-laki Baligh ± 15 tahun
Wanita Baligh ± 12 tahun



Usia Yang ada untuk kita beribadah kepada-Nya, puratanya:


Mati – Baligh = Baki Usia, :~ 65 - 15 = 50 tahun


50 tahun digunakan untuk apa?



Catatan:

50 tahun=

18250 hari=

458000 jam


j0234131


12 jam siang hari

12 jam malam hari

24 jam satu hari satu malam

Gambaran kasarnya:

Mari kita muhasabah bersama………!



Waktu kita tidur ± 8 jam/hari ;

Dalam 50 tahun waktu yang habis dipakai tidur 18250 hari x 8 jam= 146000 jam= 16 tahun 7 bulan; dibulatkan jadi 17 tahun



Logiknya: Alangkah sayangnya waktu 17 tahun habis di gunakan untuk tidur, padahal kita akan tertidur dari dunia untuk selamanya……



Waktu aktiviti kita di siang hari ± 12 jam

Dalam 50 tahun waktu yang habis dipakai untuk aktiviti:

18250 hari x 12 jam= 219000 jam = 25 tahun



Aktiviti disiang hari: Ada yang bekerja, atau bercinta, ada yang belajar atau mengajar, ada yang sekolah atau kuliah, ada yang makan sambil jalan-jalan, dan banyak lagi.



Waktu rehat ± 4 jam

Dalam 50 tahun waktu yang dipakai untuk rehat 18250 hari x 4 jam= 73000 jam = 8 tahun



Rehat: menonton tv, atau mungkin dihabiskan termenung di buai khayalan……



17 tahun + 25 tahun + 8 tahun = 50 tahun



Lalu Bila Nak Beribadah???



Padahal Allah ada berfirman yang bermaksud; “Tidak KUciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKU”.

Maut datang menjemput tak pernah bersahut,

Malaikat datang menuntut untuk merenggut,

Manusia tak kuasa untuk berkata-kata,

Allah Maha Kuasa atas syurga dan Neraka,

Terimalah habuanmu seadanya..



Memang benar!!! Menuntut ilmu itu ibadah, kalau niatnya untuk ibadah, tetapi KEBANYAKANNYA BELAJAR AGAR MUDAH MENCARI PEKERJAAN. SEKIRANYA BELAJAR ITU TIDAK MEMBANTU MENAMBAH PENDAPATAN KITA, KITA TIDAK AKAN BELAJAR…



Memang benar!!! Bekerja cari nafkah itu ibadah, tapi bekerja yang bagaimana? Ramai orang bekerja untuk hidup bermewah-mewahan dan amat kurang sedekahnya.



“ Jarang ada yang menolak untuk dipuji dan dipuja tatkala berjaya “





Lalu Bila Nak Beribadah???



Oh! mungkin solat 5 waktu itu dianggap sudah mencukupi…!

Karena kita fikir; solat wajib besar pahalanya, solat amalan pertama yang dihisab, solat jalan untuk membuka pintu syurga…

Benarkah solat kita itu mencukupi dan diterima !!?



Berapa banyak solat kita dalam 50 tahun???

1 solat = ± 10 minit ….. 5x solat = ± 1 jam

Dalam waktu 50 tahun waktu yang terpakai utk solat = 18250 hari x I jam =18250 jam= 2 tahun



Kesimpulan: waktu yang kita manfaatkan dalam 50 tahun di dunia cuma 2 tahun untuk solat ( ini kalau yg solat 10minit! Kalau solat macam ayam patuk tanah..amacam? ) 2 tahun dari 50 tahun kesempatan kita….itupun belum tentu solat kita bermakna berpahala dan di terima.



Dan sekiranya pahala solat kita selama 2 tahun tidak sebanding dengan perbuatan dosa-dosa kita selama 50 tahun; dalam percakapan kita yang selalu dusta, baik yang sengaja ataupun tidak, dalam pertuturan kita yang sering mengguris orangtua kita, dalam harta kekayaan kita yang selalu kedekut terhadap orang faqir, dalam setiap perbuatan kita yang selalu bergelumang dosa…







Logiknya:



Bukan satu yang mustahil kita umat akhir zaman akan berhamburan di neraka untuk mendapatkan balasan kelalaian…………



Terlalu banyak masa yang terbuang percuma selama manusia hidup di dunia dan semuanya itu akan menjadi bencana…………



Penyelesaian:



Tiada kata terlambat walaupun waktu berlalu cepat, isilah ia dengan sesuatu yang bermanfaat!! !!!!!

Ingatlah negeri kita…Akhirat



TAMAT




"Bukan suatu paksaan untuk di sebarluaskan" "Saling mengingatkan sesama bukanlah hal binasa''