Friday, August 14, 2009

Membilang usia

Sejak jadi guru membawa aku mengimbau kembali nostalgia lalu sejak aku melangkah kaki ke alam persekolahan dulu.. ada pahit manisnya. Ada guru yang paling aku ingat dan ada juga yang sangat aku ingat jasanya walaupun namanya sudah pudar dibawa bayu.
A Ku MuLa IngaT TenTang MaSa LaLu SeJak Aku Umur 4 Tahun.
4 TahuN- Budak Nakal dan perasan
5 TahuN- Mula masuk Tadika ikut kakak. Manja kededek.
6 TahUn- Mula berdikari tanpa kakak. Masuk PASTI
7 Tahun- sekolah rendah di sekolah mak. Selalu kene buli dengan budak pandai.
8 TahUn- Nakal Dan selalU kacau Kawan dalam kelas. Tapi tetap kene buli.
9 Tahun-Tukar sekolah baru. Makin Pandai. Tapi mudah sensitif.
10 TahuN-Dan pandai ada kawan lelaki. Mula berlumba-lumba untuk dapatkan markah tinggi dalam kelas.
11 TahuN- MasuK kelas PertAma dan Mula berkawan dengan pelajar2 Pandai. JadI Gatal.
12 TahUn- Dapat keputusan OK dalam UPSR. Jadi BaIk.
13 Tahun- Ke sekolah agama arab harian walaupun impian nak ke sekolah berasrama. Tak suka dan setiap hari tingkatkan prestasi pembelajaran. Sehinggakan hampir semua matapelajaran hampir fullmarks.
14 Tahun_ mula ada kawan baik. Dah mula malas belajar .
15 Tahun-JadI famous kat sekOlah. Mula Jadi sebutan guru-Guru.
16 TahuN- PMR dan get a quite good result.
17 TahUn- berpindah ke sekolah arab yang terkenal kononnya. Tapi pemalas sebab tak ada semangat tinggal di asrama. Huhu tak dapat sesuaikan diri. Manja.
18 TAhUn- SPM- tinggal di rumah sewa dan belajar tuisyen. Masa ni pilihan untuk menentukan hampir 80% masa depan aku. Antara ingin melanjutkan diri dalam bidang agama atau sains. Aku begitu kuat ke alam sains berbanding agama. Fikir ku aku ingin menjadi pakar dalam bidang sains yang menjaga nilai agamanya.
19 TahuN-Ke alam matrikulasi dengan ilmu yang cetek dan diri tak tahan tekanan melemahkan semangat belajar aku. Doaku untuk menjadi seorang dietetik dan beoteknologist bahkan doktor aku tak kesampaian.. Tapi di Sini Aku Mula belajar apa I2 eRtI Hidup.
20 TahUn-Aku mengambil bidang guru atas nasihat keluarga and now I Love it. Aku sangat bangga kepada sahabat-sahabat aku yang memang minat jadi cikgu tanpa fikir other career is better. Teacher is the Best!!!!
21 TahUn-Tahun gila projek.
22 TahUn-Tahun menjadi kepercayaan orang.
23 TahUn-Tahun rileks but still get some projects.
24 TahUn- Tahun goyang kaki and the important is Graduation Year!!!
Kalau diKira TahUn2 ni, kejap je Aku memBesar. Ada Jatuh Bangun nyer. Ada BesT dan Ada Down. NeXt 1 weeK else I have to finish my job in AssunTa Girls School. Tak SabAr rasanYa aku nak berLAri Pulang MenJadi kanak-KanaK yang tak PeRlu fikir TenTanG kerja for 3 month Long. Wah seronoknyerrrrrrr. Nak duduk BawaH Ketiak Mak!!!. RindUnyerrrr..
SeLAmAT TinGGAl Kuala LumPur!!
CiNta dari Kuala lUmpur Ke KelanTan.....CiNta Hamba denGan PencipTa. Ada kisah cinta kakak dan adik. Cinta pelajar dan pensyarahnya. CinTa Kolej denGan penGhuNinya. Cinta GurU dan pelajarnya. CiNta Motor, KeReta Dan Aku. Cinta dia daN Aku? Hehehe Kita cari kaT Kampung ya! No CinTa until AkAd.
Tak apa lah kalau ramai tak dapat datang konvo aku nanti. As long as they love me and know I love them so we will get to meet then. InsyaAllah.So, Thanks a lot for everyones’ support untill I get to this point. Only my mom and abah come to my convocation. 13 August 2009. I’d cried already.WUUUU. I ‘ll go then to Skudai Johor to my younger brother’s convocation on 19 August for his Diplom.
To All my batch Degree in Science with Education 2005/2006, Congratulation for Our Graduation !!!!
Not forget to all my friends in other faculties and for those who will grad next year, does not meant you all do not grad this year, your life will remain behind, but you all adalah lebih baik sebab anda lebih tabah! Ya. Anda sangat tabah belajar tanpa kenal putus asa! Congrates!

*ditulis penulis 10 ogos lalu...

2 comments:

Cik Amal said...

bila usia kamu makin meningkat..
satu hakikat yang harus kamu terima (sama ada mahu atau tak mahu) adalah..
kamu akan mula "kehilangan" kawan yang suatu ketika dahulu amat baik dengan kamu..
dia bukan "hilang" dalam erti kata sebenar..
tapi dia "hilang" dek kesibukan dan tanggungjawab dirinya sendiri..
dia punya haluan tersendiri..
dia punya matlamat yang harus dia penuhi..
namun..
dalam hatinya..
kamu tak pernah hilang.. :)

*kamu juga akan begitu.. suatu hari nanti..

~dib, walaupun saya tak pi konvo awak.. saya tetap ingat yang awak konvo pada hari tersebut. hihi.. congratulations, miss!~

Adibah S said...

terima kasih buat amal... moga amal kita bertambah walaupun kita kehilangan kawan dan sahabat. hilang dimata tidak berti hilang di hati..