Tuesday, August 4, 2009

Cop with a new life

i'm well... i'm well...i'm going to a well condition. i'm getting better. i'm getting simpler. i'm getting lover. i'm getting healthy. i'm getting bigger. My life is getting better after this. What ever chaos happen now and then, life must be go on. I must get to adapt with a new situation in my school now. My school after and ever.

I must know how to life without family, friends and siblings. My mom said," cepat2 la cari orang tolong tunjuk jalan yek. Asyik sesat je selalu.(sesat memandu kereta)" Aku pun gelak ler. Hahaha my mom make the best joke. Maybe she was boring layan aku yang asyik mengadu kat beliau aje. Demam pun gitau beliau. Stress pun gtau beliau. I feel that is the only way i appreciate in being a daughter to my mom and abah. But that is not as easy as we think. Meet the Mr. Right is not as easy as get a shoe anywhere. Jodoh itu hadiah daripada Allah S.W.T buat kita. Cara kita menerima sebuah hadiah yang tak ternilai ini adalah menerima dengan cara yang terbaik. Terbaik melalui istikharah..

Cop with teachers' stress in my life. Tanpa sabar memang susah nak dihadapi. Ya sabar caranya.:
Allah Ta'ala berfirman :
"Niscayalah Kami akan memberikan cubaan sedikit kepadamu semua seperti ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan, kemudian sampaikaniah berita gembira kepada orang-orang yang sabar." (al-Baqarah: 155)

Lagi Allah Ta'ala berfirman:
"Dan sesungguhnya Kami hendak menguji kamu semua, sehingga Kami dapat mengetahui siapa di antara engkau semua itu yang benar-benar berjihad dan siapa pula orang-orang yang bersabar." (Muhammad: 31)


Kita di dunia ini ibarat orang yang sedang dalam pengembaraan tempat lain yang hanya terbatas sekali waktunya. Di tempat itu kita menjual diri yakni memperjuangkan nasib untuk hari depan seterusnya yang kekal yaitu di akhirat. Tetapi di dalam perjuangan itu, ada di antara kita yang memerdekakan diri sendiri iaitu melakukan semua kebaikan dan perintah-perintah Allah, sehingga diri kita merdeka nanti di syurga. Tetapi ada pula yang merosakkan dirinya sendiri kerana melakukan larangan-larangan Allah hingga rosaklah akhirnya nanti di dalam neraka, amat pedih seksa yang ditemuinya.

Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah sekalian, cuba kita koreksi balik diri kita. Adakah kita betul-betul faham dan meng‘practice’kan sifat sabar? Adakah dikira bersabarnya kita menghadapi ujian apabila kita hanya bersabar setelah beberapa hari, seminggu atau sebulan dari ujian yang kita hadapi?


Dari Anas r.a., katanya: "Nabi s.a.w. berjalan melalui seorang wanita yang sedang menangis di atas sebuah kubur. Beliau bersabda: "Bertaqwalah kepada Allah dan bersabarlah! " Wanita itu berkata: "Ah, jauhlah daripadaku, kerana Tuan tidak terkena musibah sebagaimana yang mengenai diriku dan Tuan tidak mengetahui musibah apa itu. " Wanita tersebut diberitahu oleh sahabat beliau s.a.w. bahwa yang diajak bicara tadi adalah Nabi s.a.w. Ia lalu mendatangi pintu rumah Nabi s.a.w. tetapi di mukanya itu tidak didapatinya penjaga-penjaga pintu. Wanita itu lalu berkata: "Saya memang tidak mengenali Tuan, maka itu maafkan pembicaraanku tadi." Kemudian beliau s.a.w. bersabda:, “Hanyasanya bersabar yang sangat terpuji itu ialah di kala mendadaknya kedatangan musibah yang pertama." (Muttafaq 'alaih) Dalam riwayat Muslim disebutkan: "Wanita itu menangisi anak kecilnya - yang mati."

Maksud "Mendadaknya kedatangan musibah yang pertama," bukan bererti ketika mendapatkan musibah yang pertama kali dialami sejak hidupnya, tetapi di saat baru terkena musibah itu ia bersabar, baik musibah itu yang pertama kalinya atau keduanya, ketiganya dan selanjutnya. Jadi kalau sesudah sehari atau dua hari baru ia mengatakan: "Aku sekarang sudah berhati sabar menghadapi musibah yang kelmarin itu," maka ini bukannya sabar pada pertama kali, sebab sudah terlambat.



Dari Abu Abdullah, yaitu Khabbab bin Aratti r.a., katanya:
"Kami mengadu kepada Rasulullah s.a.w. dan beliau ketika itu meletakkan pakaian burdahnya di bawah kepalanya sebagai bantal dan berada di naungan Ka'bah, kami berkata:
Mengapa Tuan tidak memohonkan pertolongan kepada Allah untuk kita, sehingga kita menang? Mengapa Tuan tidak berdoa sedemikian itu untuk kita?"
Beliau lalu bersabda: "Pernah terjadi terhadap orang-orang sebelummu iaitu zaman Nabi-nabi yang lalu, ada seorang yang diambil oleh musuhnya, kerana ia beriman, kemudian digalikanlah tanah untuknya dan ia diletakkan di dalam tanah tadi, selanjutnya didatangkan sebuah gergaji dan diletakkan di atas kepalanya, seterusnya kepalanya itu dibelah menjadi dua. Selain itu ia pun disisir dengan sisir yang terbuat dari besi yang dikenakan di bawah daging dan tulangnya, semua siksaan itu tidak memalingkan ia dari agamanya, ia tetap beriman kepada Allah. Demi Allah sesungguhnya akan menyempurnakan perkara ini, iaitu Agama Islam, sehingga seseorang yang berkenderaan yang berjalan dari Shan'a ke Hadhramaut tidak ada yang ditakuti melainkan Allah atau kerana takut pada serigala memakan kambingnya, sebab takut sedemikian ini lumrah saja. Tetapi engkau semua itu
hendak bercepat-cepat saja." (Riwayat Bukhari).


Dari Sulaiman bin Shurad r.a., katanya: "Saya duduk bersama Nabi s.a.w. dan di
situ ada dua orang yang saling bermaki-makian antara seorang dengan kawannya. Salah
seorang dari keduanya itu telah merah padam mukanya dan membesarlah urat lehernya,
kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya saja niscayalah mengetahui suatu kalimat yang apabila diucapkannya, tentulah hilang apa yang ditemuinya kemarahannya, iaitu andaikata ia mengucapkan: "A'udzu billahi minasy syaithanir rajim," tentulah lenyap apa yang ditemuinya itu. Orang ramai lalu berkata kepada orang yang merah padam mukanya tadi: "Sesungguhnya Nabi s.a.w. bersabda: "Mohonlah perlindungan kepada Allah dari syaitan yang direjam." (Muttafaq 'alaih).



Rujukan: Riyadhus Shalihin – Taman Orang-orang Shalih
Imam Nawawi
Bab 3-Sabar

2 comments:

Head Shot said...

cepat2 la cari orang tolong tunjuk jalan yek. Asyik sesat je selalu.(sesat memandu kereta)"

Maksudnya cepat2 la kawin..

Adibah S said...

cik hazim tak yah ler translate. Dah faham ler....