Tuesday, September 1, 2009

Maafkan Ramadhan


Buat seorang teman…Maafkan aku…

Kubiar kalam berbicara. Menghurai maksudnya di jiwa. Agar mudahmu mengerti. Segala yang terjadi sudah suratan Ilahi. Ku biarkan pena menulis meluahkan hasrat dihati. Moga terubat segala perasaan dijiwa. Tak pernahku ingini.

Aku telah pun sedaya tak melukai hatimu. Mungkin sudah suratan hidupku. Persahabatan yang lama terjalin. Berderai bagaikan kaca. Oh teman maafkanlah diriku.

Oh Tuhan tunjukkan ku jalan. Untuk menempuhi dugaan ini. Teman maafkan jikaku melukaimu. Moga ikatan ukhuwah yang dibina ke akhirnya.

Sahabat, pertemuan dan perpisahan itu adalah ketentuan Ilahi. Semoga kita terus berada di bawah RahmatNya. Redhalah apa terjadi. Usahlah dikau kesali. Mungkin ada Rahmat yang tersembunyi.

Dan teruskanlah perjuangan…

Sekian lama kita bersama, persahabatan sesama kita. Segala dugaan yang menimpa kita. Iman dan taqwa menguatkan kita. Tiba masanya perpisahan kita. Kedatangannya mendebarkan jiwa. Kita hanya mampu untuk merancang, tetapi Allah menentukan. Teruskan perjuangan dan terus berkorban meskipun kita akan bersendirian. Teruskan berkorban demi menegakkan Islam. Allah…. Ya Allah…

Manisnya ketika berjuang bersama. Suka dan duka dirasa bersama. Kini semuanya
tinggal kenangan. Tiada mungkin akan berulang. Berpisah di mata di hati jangan. Moga perisahan diredhai Tuhan…Sekian…

Karangan di atas dipetik penulis daripada lirik kumpulan nasyid UNIC dan Brothers…

No comments: