Friday, June 12, 2009

cinta (4)

Posting kali ni nak suka-suka jer. Fistly, nak kongsi rasa gembira sahabat-sahabat yang dah bertunang yang setakat saya tahu antaranya Suraya, Shahirah Hanim, Aminah Suhaimi dan Hasanizal. Yang tak tahu rasanya boleh sampai 10 orang kot.

Alhamdulillah sebelah kaki sudah melangkah ke arah melengkapi separuh daripada agama. Nabi SAW berpesan bahawa perkahwinan itu adalah pelengkap separuh daripada agama. Apabila berkahwin, anda telah mendapat separuh daripada iman - yang mana ..

Terutamanya specialy to my lovely sister Salma & Mohd Makram Adli pada 6.06.09 lalu. Tepat juga tarikh ulang tahun perkahwinan ke 4 abe dan Kak nor. Abe tak ingat pun…cian kak nor. Biase ler. Tau kawin jer laki die. Kak A & Abe Tam sebelum tu lagi, 3.06.06 tarikh ulangtahun ke 3. Tahniah la belako. Cik Bah jer yang takder lagi…. Hehe. Tak der dalam erti kata sebenar. Yang tak sebenar??? Heeee….

Cita-citanya nak kahwin cuti sekolah jugak. Kad nak buat seniri, baju kahwin nak wat seniri, hias2 dan make up pun nak wat seniri. Mampu ker? Huhu. That is the only way I impress because I like to do all things myself.

I’m quite happy to see many my fellow have their partner in this age. Tumpang gembira jugak. Suraya cakap,

“ Dibah mesti datang rumah kite nanti sebab dari dulu lagi asyik duk tanya.” Haha aku yang penyibuk. Memang…

Sememangnya patut fikir pasal ni. Dah tue dah. But talk is not easy to work as easy as talk. Tambah-tambah cita-cita masih menggunung ke langit dan diri masih tak sedia secara mental dan ongkosnya. Huhu.

Kalau dah cop lama-lama bahaya. Banyak risikonya. Yang pasti jangan bias. Bila Allah dah “Kun fayakun”.. Alhamdulillah… Licin dan mudah bila semuanya kerana Allah. Ringkas dan mudah. Tak payah susahkan fikir-fikir benda yang tak sudah-sudah

Ini yang saya jumpa dalam satu soal jawab agama:
PERTAMA, memohon gerak dan petunjuk terus daripada Allah SWT. Caranya ialah dengan melakukan solat ISTIKHARAH. Anda sendiri mungkin sedia maklum tentang pelaksanaan istiharah ini.



Sebagai ulangkaji, di sini dikongsikan salah satu antara praktik solat istikharah yang MUDAH LAGI RINGKAS yang dilakukan oleh alim ulama. Solat sunat dua rakaat pada malam hari. Selepas solat doakan apa yang dihajati, contohnya memohon petunjuk. Kemudian tidur dengan wudhuk dan banyakkan zikir sehingga terlena. Insyaallah dalam tidur itu akan diberi sesuatu alamat oleh Allah SWT. Melalui alamat itu nanti, tahulah kita sampai ataupun belum jodoh kita itu.



Jika masih tiada apa-apa alamat, usahakan sehingga tiga malam. Jika tiada juga, bolehlah diambil mana-mana langkah mengikut pertimbangan sendiri, sama ada mahu berkahwin ataupun menangguhkannya.



Begitulah antara cara yang mudah lagi ringkas, tetapi memang berkesan. Ada pelbagai lagi kaedah istikharah yang boleh kita mnta panduan daripada orang-orang alim.



Kaedah KEDUA, menggunakan akal fikiran yang Allah bekalkan kepada kita. Caranya:



1. Buat pertimbangan sendiri. Fikirkan pro dan kontranya dari banyak sudut. Kita sendiri lebih tahu situasi kita berbanding orang lain.



2. Minta pandangan orang tua-tua, orang-orang soleh, sahabat handai dan lain-lain.



3. Berbincang dengan teman kita itu jika berpeluang dan mestilah aman daripada fitnah. Sambil mencari jalan, sambil membaca peribadinya.



Gabungan ketiga-tiga cara ini insyaallah akan menghasilkan satu kesimpulan dalam diri kita, sama ada jodoh kita sudah sampai ataupun belum.



Berjaya ataupun tidak sesuatu urusan itu, tidak ada siapa pun yang tahu. Tidak ada yang mampu memberi jawapan. Kita manusia yang serba lemah hanya mampu merancang dan menjalankan. Hasilnya tetap berada di tangan Allah. Yang penting, kita jangan mengabaikan IKHTIAR. Kedua-dua kaedah yang dijelaskan di atas tadi termasuk ke dalam ikhtiar. Allah suka orang yang berikhtiar. Apabila kita berikhtiar bersungguh-sungguh, pasti Allah memberikan yang terbaik buat kita. Apa yang saudari sedang usahakan kini sebenarnya termasuk dalam ikhtiar.

Subhanallah..percaturan kita masih belum selesai. Segala Allahlah yang dicintai.

2 comments:

flying jeddi said...

Salam kak dib,

Syahid setuju sangat dengan akak... huhu...

Adibah S said...

syukran syahid... kata2 memang best kan? tapi hati siapa tahu. bagai kita di padang pasir membilang butir2 pasir sampai ke akhir hayat pun tak siapa tahu...