Monday, June 16, 2008

Tip interview jd cikgu

MasyaAllah tingginyer cita-cita yang saya nak capai...tapi sempatkah nak capai sebelum menghembuskan nafas yang terakhir ni? tambah2 ada penyebab yang tak tahu sama ada berbahaya atau tak kan? tentu dah kene rancang dari sekarang...tapi mampukah pula? kalau banyak pikir masalah semua tak jadi kerja la pulak. Hmmm... di tahun terakhir berada di universiti ni semua benda nak buat. tapi sonok jugak sbb semua yg nak dibuat ni taklah untuk membuang masa. tapi untuk dijadikan pengalaman semasa nak keje nanti. Bukan senang dik... nak kene berlatih tau... Nak interview keje nanti la. kalaupointer rendah lagila kene banyak belatih. Jangan sebab pointer jer org pandang sebelah mata, sbb kaku lagilah buat orang meluat. Minta2 semua tu dijauhkan insyaAllah.

Bila mendapat email daripada sahabat mengenai masalah2 yang dihadapi kebanyakkan graduated semasa interview ialah cara mereka menghadapi interview yang membuatkan mereka digelakkan oleh penginterview.

Secara ringkasnya , saya bagitau la sikit kat sini apa yang selalu dikehendaki penemu duga ialah, bermula dari memperkenalkan diri sebelum memulakan sesi temuduga lagi kita perlu bijak...Ha kite kene crita latarbelakang diri kita.... crite tu kenelah berkaitan dengan keje kita, contohnya kalau kita nak jadi cikgu jawablah mengenai pengalaman kita penah menjdi cikgu sebelum ni dan sokongan keluarga kita untuk kita menjadi cikgu. Bagitau la apa yang kita duk belajar kat Universiti yang membuatkan kita ada kelebihan dan keterselahan kita untuk menjadi guru yang baik. Ok. Kalau contoh kita nak 'apply' sbg cikgu Biologi, crite sikit mengenai subjek biologi yang kita belajar semasa di universiti. buat penginterview tu tenganga. erm... tentu seronok kan. kenekan semula penginterview tu.

Ok bila tiba part kita kene beritau kebolehan kita, gitau semua projek2 yang kita pernah sertai semasa belajar. relate la dengan pekerjaan yang kita minta tu. jgn main sebut tapi tak da penghujung pun... tak menarikla kan. Penginterview tu jugak akan provok kite.. mesti masa ni kalau soalan dia killer, tentu perut kita akan kecut, tak pun tentu kaki kita sejuk kan... ha masa ni dia nak tengok muka kita macam mana. hehe. senyum atau berkerut. tentulah yang saya nak cakap kene senyum kan. Jawablah dengan tenang dan jawab sebagai mahasiswa yang berjaya dengan tenang... Then bila tiba part dia tanya berapa gaji yang kita nak pula... ini part yang kite kene kaji dulu sebelum gi interview. lagi banyak pengetahuan lagi dia ternganga. hehe. dah dapat bayang mulut dia terlopong kan? Gtau la gaji yang munasabah ngan keje kita tu. jangan tinggi sangat dan jangan rendah sangat.

'Lastly', giliran kita pulak tanya penginterview tu.... masa ni tunjukkanlah keberminatan kita untuk mendapatkan keje yang kita mintak ni. Contohnya kalau kita diambil sbg guru di sekolah tu... kita akan mengajar di kelas mana? ala goreng je k. All da best for me! and for all teacher out there.

2 comments:

Anonymous said...

takkan pointer rendah kottt..hahaha..balik tanam jagung lah. or nikoh truhhh...hikhik

Anonymous said...

betul2..i sokong..u jgn nak main2..blaja biar abih ngan jadi cikgu dulu..kalu tak siap la u...