Sunday, November 2, 2008

ESQ (kisah semalam)



Hari ini merupakan hari kesekian kalinya sebelum menjelang peperiksaan. Dan saya tetap di sini di dalam bilik menelaah pelajaran seorang diri ditemani ‘roomate’ Miza yang tekun menelaah di seberang sana. Kami dipisahkan oleh almari besar di tengah-tengah bilik. Walaupun berada dalam bilik yang sama, namun dunia kami sangat terpisah. Melayan buku masing-masing. Saya dengan cara saya dan dia dengan cara dia.


Saya mengurang-ngurangkan ‘hand out’ saya dengan membuang mana kertas yang tidak mahu digunakan agar nota-nota saya menjadi seminima mungkin. Membuat nota ringkas dengan menggunakan kertas terpakai dan meneliti jenis (trend) soalan ‘past year’.


Sambil itu, dalam saya menyusun-nyusun fail dalam ‘laptop’ teman hidup sepanjang berada di universiti ini, saya terbuka rakaman mp4 ESQ. Rakaman yang saya ambil daripada Shahidah jiran depan bilik saya. Saya cuba buka videonya. Tetapi hanya suara yang kedengaran, Tak apalah. Asalkan dapat menghiburkan hati saya yang kesunyian melayan kekasih ‘hand out’ nota-nota ini. Manakan tidak, abah dan mami sudah tiga hari tidak menelefonku. Tidak bertanya sama ada saya membaca atau tidak. Agak manja. Namun biarlah apa orang nak kata. Saya sayang abah dan mami saya. Mereka sayang saya juga. Mereka sunyi juga di rumah tanpa anak-anak mereka. Saya kasihankan mereka apabila pulang ke rumah dan merasa sendiri kesunyian yang mereka alami. Jadi saya berpegang, kalau mereka tidak menelefon saya, Saya akan menelefon mereka. Ya, hasilnya saya merasakan motivasi saya sentiasa di ‘topup’ dan kasih sayang kami juga sentiasa di ‘topup’. Alhamdulillah.


Kembali kepada ESQ tadi. Penemuan formula ini adalah dari saudara Muslim kita di negara tetangga kita. Pak Ary. Kata Shahidah, ‘handsome’ orangnya. Tak kesahlah. Tapi penemuan ilmu psikologinya agak luar biasa. Nah, sememangnya luar biasa. Saya mendengar suaranya, cara dia bercakap. Bahasa Indonesia. Saya suka. Semasa mendengar rakaman ini, saya tertegun. Saya dapat menggambarkan segala yang diucapkannya kerana teraturnya bicara katanya. Apa yang beliau bawakan merupakan kebiasaan yang berlaku seharian kita. Namun formula kecerdasan emosi yang dibawakannya menjadikan saya merasa, ‘Oh, begitu yang selama ini aku alami ya.’


Saya baru dengar ini. Membawa kecerdasan emosi kita memandang kehidupan seharian kita daripada dimensi emosi yang berbeza. Wah. Sesuai dengan bakal karierku sebagai cikgu nanti. Saya terus meminta lagi rakaman jika ada lagi dengan Shahidah. Tak ada. Ala kecewa. Tak apa. Bukunya ada. Rupa-rupanya ia daripada Afifah Ramdan. Oh anak raja ini. Malah katanya ingin menghadiri kursus ESQ ini. Tak apa. Nanti akan kami paksa supaya buatkan kursus pada kami. Ya. Kalau ada rezeki saya akan kongsikan apa isi ‘Kecerdasan Emosional’.


Kemampuan membaca hati orang, kemampuan membaca harapan orang. Jurusnya sederhana dalam ilmu kecerdasan emosional adalah seribu sungai gunung turun ke laut ertinya kalau kita merendah menjadi lembah yang landai kemudian mereka ada di tempat yang tinggi maka air yang mengalir dari tempat yang tinggi ke tempat yang rendah. Jurus dua berikan pujian-pujian. Jurus tiga sebutkan nama dia berkali-kali iaitu muzik paling indah. Seterusnya akui suksesnya, itulah air sejuk buatnya. Kemudian berikan pujian penghargaan, bukan pujian gigi tapi pujian dari hati. Barulah ajukan proposal kita. (Dalam urusan kita dengan orang, tidak kira dari segi perniagan dan sebagainya).


Kenapa kita akan menutup mata jika ingin membayangkan keindahan?.... Kerana Keindahan itu tidak terbayangkan pandangan mata kita. MasyaAllah indahnya syurga… Sen(^_^)Yum selalu.

1 comment:

Anonymous said...

Budak manja sunggoh..tapi manja si soki lagi..duk tepek wek ngan abah mami. Eeeiiii. Good Luck! Baca, faham dan ingat.