Friday, November 28, 2008

Tahyul



Nak mengenali diri sendiri, semasa cuti beginilah waktu yang paling tepat. Kalau baik perawakan kita di rumah, maka eloklah. Kalau teruk, maka tak bolehlah cari pak we atau mak we lagi. Maksud pak we atau mak we tu pasangan hidup la. Bukan nak suh cari ‘gewe’. Tak digalakkan dalam Islam lah. Markah saya pun bukan A lagi, ‘so’ kene berusaha kuat lagi.

Masa terluang dan selesa kat rumah sangat membutuhkan usaha jihad yang sangat kuat. Ya, katil sentiasa memanggil, TV sentiasa lunak bergema dan Cik Las sentiasa memberatkan tulang. Ini saya cakap kat diri sendiri la. Tak tahulah kalau ada orang lain terasa jugak. Nak tulis blog pun terasa agak “Oh nanti dulu lah.” Ha, itulah dinamakan lalai. Sedarkah kita bahawa setiap saat itu sangat berharga.

Saya suka surah Al-‘Asr. “Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian. kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran.”

Ingatkah kita tentang Islam yang berterusan dimomokkan dengan keganasan? Malah mundur dan tak bertamadun? Ya, serangan yang berlaku di Mumbai sejak Rabu lalu ialah salah satu indikasinya. Bukan ingin membela namun itulah fitnah kepada Islam. Jadi, saya nak kata di sini ialah apakah posisi kita dalam Islam dalam mempertahankan Islam kita? Saya tinggalkan persoalan di sini. Renung-renungkanlah sendiri. Lu fikir la sendiri.

Sampaikanlah walau satu ayat. Sesungguhnya manusia itu sentiasa lupa. Di sini saya ingin kongsikan khasiat membaca ayat Kursi dalam surah Al-Baqoroh ayat 255. Ia bukanlah kursi tempat duduk Allah SWT. Akan tetapi yang dimaksudkan dengan kursi di dalam ayat ini adalah kekuasaan Allah SWT dan sebahagian Ulamak ahli Tafsir memberikan arti dengan ilmuNya.

Ketika ayat ini diturunkan kepada Nabi saw, maka disertai pula 70 000 malaikat sebagai pengantarnya, demi mengagungkan kemuliaannya. Di dalam sebuah hadis diterangkan bahwa ayat Kursi adalah ayat paling agung di dalam Al-Quran, dan barang siapa yang membacanya setiap kali selepas solat fardu, maka setelah matinya akan dapat masuk syurga. Malah banyak lagi khasiatnya yang saya hemahkan anda sudah maklum.

Di sini suka saya membawa isu cerita Momok atau cerita tahyul yang semakin mencambah dan semakin kreatif gamaknya di layar kaca dan layar perak zaman ini. Hmmm… teruk betul. Saya pun kalau menonton kadang-kadang ‘terimaginasi’ tentang watak-watak hantu tu. Ketika tutup lampu. Ini yang saya tak suka. RAM (Random Acces Memory) otak saya berjaya menyimpan gambar-gambar yang ‘menarik’ untuk diimbas kembali dan boleh kata telah masuk ke kotak ROM (Read Only Memory) otak saya. Membuatkan ia tidak boleh dipadam melainkan melalui cara-cara tertentu sahaja. Tahyul!!!

Berhentilah menonton cerita-cerita tahyul itu. Menjejaskan aqidah. Dalam tak sedar ia membuatkan kita percaya bahawa ada makhluk rupa hodoh yang boleh dilihat dengan mata kasar setiap masa. Paling tidak pun cuba jangan takutkan diri sendiri dengan perkara yang tidak pasti. Wallahua’lam.

Seperti mana dalam sebuah kisah ini.

Imam Ghazali menyebutkan khasiat ayat Kursi dari Ibnu Qutaibah. Sesungguhnya ada seorang yang telah tua, saudagar kurma dari suku Bani Ka’ab menjajakan kurmanya di kota Basroh. Di situ dia menyewakan sebuah rumah yang telah lama ditinggalkan, kerana menurut keterangan tuannya, rumah itu dihuni ifrit yang telah biasa mengganggu siapa sahaja yang menempatinya. Sekalipun begitu rumah itu tetap disewa juga. Dan setelah waktu malam tiba, ternyata ifrit itu pun menjelma seperti seorang yang berkulit hitam, dengan matanya yang keluar bagaikan nyala api mulai beransur mendekati pedagang kurma itu. Lalu dibacakan kepadanya ayat Kursi sampai habis, dan setiap sampai pada ayat: WA LAA QAUDUHUU HIF ZHUHU MAA sampai akhirnya, dibacanya berulang-ulang. Ternyata ifrit itu pun hilang lenyap dan tidak muncul lagi. Kemudian tidurlah saudagar itu dengan selamat tanpa mendapat gangguan sesuatu apa pun.

Ketika paginya, didapati di tempat itu ada sesuatu bekas yang tebakar berserta abunya sekali ada di situ. Dan dia mendengar suara seseorang yang berkata: “ Engkau telah membakar seorang ifrit yang besar”.

Dan saudagar itu bertanya: Dengan apakah saya membakarnya? Dijawab: “ Dengan firman Allah SWT WA LAA QAUDUHUU HIF ZHUHU MAA sampai akhir ayat.

Rujukan:

Ustaz Muhammad Mizan (1983). Kitab Pedoman Doa dan Zikir, Balai Buku Surabaya.

No comments: