Wednesday, October 22, 2008

Hati Bersih


Hati yang bersih, mencari hati yang bersih. Itu matlamat kita sempena kehadiran exam terutamanya. Jauh daripada hasad dengki yang sememangnya merosakkan hati yang bersih.

“Promise me you will believe. You must believe yourself. There are no accidents”.
(Kata-kata daripada filem Kung Fu Panda)

Semuanya mesti dimulakan dengan senyum dan fikir positif. Sebenarnya apa yang saya tulis ni hanya untuk mengingatkan diri sendiri. ‘Yeah! Myself must start first’

Sabda Rasulullah saw. “ Dari Abu Dzar ra. Berkata, berkata kepadaku Rasulullah saw; “ Janganlah kamu meremehkan kebaikan sekecil apapun, meski hanya sekadar wajah cerah yang kamu berikan ketika bertemu saudaramu”
(HR Muslim)

Hati bersih mampu lihat kebesaran Israk dan Mikraj
"ATAP rumahku dibuka, saat itu aku berada di Makkah. (Malaikat) Jibrail turun dan membedah dadaku, kemudian mencucinya dengan air zamzam. Kemudian didatangkan sebuah bekas dibuat daripada emas yang berisi hikmah dan iman, lalu dituang ke dalam dadaku. Kemudian dadaku ditutup." Demikianlah diterangkan Rasulullah SAW seperti diriwayatkan al-Imam al-Bukhari. Peristiwa itu berlaku pada malam Israk dan Mikraj, seketika sebelum Baginda menaiki buraq untuk meluncur sekelip mata dari Makkah ke Masjid al-Aqsa di Palestin.
Timbul persoalan, mengapakah perlu dicuci hati Rasulullah SAW sebelum perjalanan itu? Ia adalah satu daripada beberapa rahsia yang boleh disingkap daripada peristiwa Israk dan Mikraj iaitu kelayakan perlu dimiliki hati sebelum dapat meraih keistimewaan bakal Allah berikan kepada tuannya. Hanya hati yang bersih layak untuk diperlihatkan tanda kebesaran Allah ketika Israk dan Mikraj, manakala hati yang kotor, dicemari kuman kedengkian, buruk sangka, dendam, angkuh, ujub, riak dan sebagainya tidak layak untuk semua keistimewaan itu.

Tentu saja janji itu dengan syarat kita melakukan segala usaha dan persiapan yang patut kerana Allah mensyaratkan: "Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri." (Surah al-Ra'd, ayat 11)

(Oleh Hafiz Firdaus Abdullah)

"The first setting in our mind must the Goal of our dream. Then do the efforts with accomplish by Tawakkal. (^_^)"

No comments: