Wednesday, October 22, 2008

Hadiah hari jadi dari orang teristimewa

(Perkongsian daripada salah seorang sahabatku)

Seawal jam 3 pg lagi saya dah kunci jam. Tak tahulah sama ada sebab hari ini saya nak pergi Mustasyfa atau sebab saya nak stadi. Tapi walaupun dah kunci jam, saya tekan ‘snooze’ 10 minit. Kemudian bunyi lagi, saya tekan ‘snooze’ lagi. Kemudian bunyi lagi, saya tekan ‘snooze’ lagi. Kemudian bunyi lagi, saya tekan ‘snooze’ lagi. Kemudian bunyi lagi, saya tekan ‘snooze’ lagi. Kemudian bunyi lagi, saya tekan ‘snooze’ lagi. Kemudian bunyi lagi, saya tekan ‘snooze’ lagi. Kemudian bunyi lagi, saya tekan ‘snooze’ lagi. Kemudian bunyi lagi, saya tekan ‘snooze’ lagi. Dan akhirnya saya berkata dalam hati, “Habis tu bila aku nak bangun? Tak boleh jadi ni”. Kemudian saya bangun akhirnya pada jam 4.45 pg. Tidur pun tak nyenyak dan nak ngantuk lagi. Saya ambil keputusan untuk terus mandi aje. Boleh hilangkan mengantuk.

Kemudian saya siapkan segelas kopi Radix untuk hilangkan mengantuk. Bila sahaja azan dilaungkan, saya menyeterika baju dan ambil wudhu’. Selesai solat, saya minum air tu. Dah sejuk. Kemudian saya mesej Syahidah bertanyakan tentang internet di biliknya.

Bila dah baca email dari Dr. Annie Tan, Ha? Tak percaya aku. “ no problem, You can come to my room at 11 am on Friday”. Hu Hu. Kesimpulannya, hari jumaat 24 Oktober nanti saya ada 3 test

- Teknologi Dalam pendidikan sains 8 pg
- Mikrobiologi am 11 pg
- Struktur dan Fungsi tumbuhan 3 ptg

Jadi macam robot la saya hari tu. Gara-gara berjanji untuk dating dengan Tabib di Mustasyfa sejak 6 bulan lalu. Saya bertolak ke sana pukul 7.30pg lagi. Sampai sana 7.50 pagi. Ambil nombor dan duduk. Tempat ni dah berubah sedikit. Kemas tapi masih kompleks. Tunggu punya tunggu,pukul 8.51 pg baru jumpa pemeriksa ‘anak2’. Siap pukul 9.20 pg. Bagus betul ‘anak2’ ni. Tak membesar pun. Tapi sebelum saya nak jumpa tabib saya tu. Pemeriksa tadi minta nak cakap sekejap. Kemudian dia cakap ada seorang yang bernama tabib Rozita nak jumpa lepas saya jumpa dengan tabib sepatutnya. Masa dia terangkan kenapa nak jumpa tu, saya ‘blur’ sebab tak faham bahasa pemeriksa ni. Tapi apa pun dah bagi nombor telefon. Nanti dia telefon lah.

Kemudian, bila dah ambil nombor. Kena la tunggu lagi. Kali ni saya keluar beli ‘some food for my stomach’. Sarapan pagi. Saya makan kat bangku kat luar sebab kat dalam mustasyfa tu banyak bakteria dan virus. Jadi dielakkan daripada makan kat dalam. Kemudian masuk lagi ke tempat menunggu. Belum dipanggil lagi nomborku. Baca surat khabar dahulu. Kemudian bila sahaja nomborku dipanggil. Saya pun masuk jumpa tabib tu. Eh? Yang lain pulak. Lelaki. Ish ni yang saya tak puas hati. Kena cerita sedikit sebab saya rasa macam dia tak bertanya. Saya cakap perlu “bersalin”? Dia cakap kene tengok dulu. Nih buat saya malas ni. Saya tanya kalau tak check boleh sebab saya dah check tadi dan hasilnya ada terpapar di skrin komputer atas mejanya. Kemudian, Tabib tu cakap: “Oh kalau begitu saya tak boleh nak paksa la. Jadi tak boleh buat keputusan la”. Bunyi macam mengugut dan kecewa. Ala hampeh la Tabib ni. Saya pulak kene pujuk. Saya tanya “kalau nak check dengan Tabib perempuan?” Dia jawab “ok”. Kemudian, bila diperiksa oleh Tabib perempuan, dia kata kecik aje. Jadi tak perlu “bersalin” pun. Saya tak puas hati.

Kesimpulannya, saya akan buat pemeriksaan kat tempat lain nanti. Kenapa? Sebab Tabib tadi cakap mereka akan buat pemeriksaan setahun sekali sebab mereka nak tengok perkembangan seterusnya tentang “anak2” ku tu.. Dalam hati saya berkata, “ Nak tengok perkembangan baik ke buruk?” Kalau tak baik, buruk la. Kalau perkembangan baik, Alhamdulillah. Tapi tempoh tu terlalu lama. Buat saya chuak sebab saya merasa bahawa saya sedang membawa “anak2” kadang-kadang. Bulan 10 ‘next year’. Masa tu dah ‘graduate’ insyaAllah. Jadi saya bertekad nak teruskan kat KB bila balik nanti.

Semasa saya sedang menunggu giliran nak buat ‘the next date for dating’, saya dapat panggilan daripada Tabib Rozita. Dia cakap “datang ke tempat pemeriksaan ultrasound yer”. Saya jawab “ok”. Saya bersyukur sekurang-kurangnya ada tawaran untuk dibuat ‘case study’ tentang “fibrod adinoma” ni. Terasa sedikit dipantau sentiasa untuk masa hadapan. Dalam saya sedang ke sana ke mari tadi. Saya nampak dari jauh seorang yang tak asing lagi dalam arena politik pada hari ini. Siapa agaknya ya? Saya nampak Dr. Wan Azizah Wan Ismail. Dia menemani ayahnya. Sakit agaknya. Sakit tua. Kemudian apabila saya jumpa Tabib Rozita, beliau dan ayahnya pun datang duduk di sebelah saya. Beliau memulakan menyalami saya. Senang rasanya dan berbesar hati saya apabila orang berpangkat sepertinya datang kepada saya. Seorang yang berjiwa besar dan berhati rendah begini. Sangat mengagumkan. Menemani seorang ayah walaupun tugas berlambak di sana sini. Sunguh mengharukan.

Di sini saya ulaskan sedikit tentang:

Perempuan Muslimah,
Vs
Gadis Melayu anjuran TV Astro.

Perempuan Muslimah kalau berdiri tidak meninggi, kalau duduk merendah pada yang sepatutnya,
Perempuan Muslimah kalau berbicara petah bercakap, kalau bergerak lembut dan sopan,
Perempuan Muslimah kalau bertindak penuh hemah, kalau berhujah bijak berfikir,
Perempuan Muslimah kalau bergaul tahu batasnya, kalau merantau tahu asalnya.

( Diubahsuai mengikut pendapat penulis)

Dan satu lagi saya nak tambah:

Perempuan Muslimah kalau tarbiah Islamiah diperbaiki, amal dan serinya menebar ke segenap sudut.

Akhir sekali, saya bersyukur sangat dengan semua perkara yang telah saya lalui pada hari ini. Semuanya merupakan sebagai hadiah hari jadi buat saya. Dan hadiah buat insan istimewa yang sentiasa hadir dalam hidupku yang sentisa menemani ke mana jua daku melangkah: Adibah Suhaili.

4 comments:

Head Shot said...

dibah, mustasyfa mana hok awk pg ni? sakit ko?

Anonymous said...

A'a sakit. Sakit hati. :)

Ryan Sihaloho said...

oh....bagus sekali....
semiga sukses selalu....
selamat berjuang

Anonymous said...

dib...selamat hari lahir..moga panjang umur and murah rezeki...u dah tua tau..23 tahun..hehe..moga berjaya di dunia n akhirat..InsyaAllah..