Wednesday, October 22, 2008

Adik


Kalau nak fikir tentang air, grrrrr geram tak terhingga. Perasaan nak je ajak orang-orang yang rasa nak lepaskan geram tentang air ni pakat-pakat pergi buat demo. Grrr Geram. Diorang ni geram-geram jugak, tapi tak tahu nak ngadu kat sapa. Haaa… itulah fungsi perhimpunan ramai-ramai dan sampaikan dan luahkan apa yang terbuku di hati kita. Bila ramai, baru orang pandang, paling kurang pun memberi jerlingan maut. Haha.

‘Intro’ sahaja. Tapi bukan itu isinya. Sempena exam yang bakal menjelang ni, seny(^_^)um nak kongsi bersama-sama apa yang dipelajari di dalam kuliah. Best kalau dengar ‘lecturer’ bersyarah. Jadi, saya nak kongsi dengan kakak-kakak dan sahabat-sahabat sekalian juga. Jom la baca ye. Jangan la bosan baca blog ni yer. (^_^).

Tapi, dalam post ni, saya nak kongsikan kisah saya kelmarin (16Okt2008) Khamis. Hari yang amat bermakna buat saya dan adik saya. Adik yang sama maksudkan ialah adik lain mak dan lain ayah sorang ni. Shalina. Saya sayang adik saya. Ada ramai lagi adik. Tapi kali ni nak kongsi tentang adik yang sorang ni dahulu yer.

Dah lama saya tak jumpa Shalina. Kelmarin saya tekadkan diri untuk berjumpa dengan dia. Tak tahu kenapa nak juga jumpa walaupun hujan yang lebih sedikit daripada renyai dan kurang sedikit daripada lebat sedang mencurah-curah. Redah je lah. Tak ada masa lain nak jumpa dah.

Dah lama saya fikir, kenapalah susah sangat nak menyayangi seorang adik tulus dari hati dan konsisten. Memanglah dia bukan sedarah sedaging. Itulah masalah yang dihadapi sejak sekian lama.

Dulu saya pernah bagitahu sahabat saya saudara H; “Saya boleh berdikari dan saya tak nak menyusahkan sahabat-sahabat, jadi sebab itu saya jarang menghubungi sahabat-sahabat saya“. ’Sense’ sahabat dalam diri saya kurang saya ekspresikan. Mungkin sebab saya tak faham. Malah sebenarnya saya sendiri merasakan saya kekurangan expresi tu. Expresi pada keluarga dah berjaya. Tapi itulah. Mungkin kerana sikap suka pentingkan diri sendiri. Yeah, itulah dia. Dan apabila sahabat saya saudara H menjelaskan bahawa pentingnya seorang sahabat ini bukan hanya ketika kita perlu sahaja, malah lebih daripada itu. Apabila kita membaiki perspektif kita bahawa Memberi lebih bermakna daripada Menerima, kita tak akan rasa ‘lokek’ untuk mencurahkan kasih sayang kita. Seperti kata Amin Idris dalam konsep Magnet dirinya, kita kena ubah mentaliti kita daripada Mentaliti Mangsa kepada Mentaliti Juara. Yang utama adalah kita yang perlu selalu bertanya khabar sahabat kita. Kita yang kena mula dulu apabila sahabat-sahabt kita diam.

Itulah silapnya saya dahulu. Dan masih ada lagi baki-baki hari ni. InsyaAllah sama-sama kita buang semua tu. Saya sayang adik-adik saya. Saya cuba menjadi seorang kakak yang benar-benar menyayangi adik-adik. Berbalik kepada Shalina, saya sangat kagum sebenarnya dengan dia. Walaupun hidupnya sungguh kasihan, tapi apabila berdepan dengan orang, dia seorang yang menarik. Keriangan dia, cara dia menghiburkan orang lain dan macam-macam lagi. Dan itulah kelebihan saya mendapat adik-adik yang ramai ni. Setiap adik ada kelebihan masing-masing. Saya belajar memahami diri saya melalui adik-adik saya. Masing-masing ada keistimewaan yang saya sendiri tak ada dan saya amat kagum dan sayang pada mereka. Sampai terbawa dalam mimpi saya. Kononnya nak kumpulkan semua adik-adik. Itu mimpi je. Tak tahulah dapat jadi kenyataan atau tak.

Tapi tak apa lah dulu tentang nak kumpul adik-adik angkat. Rumah mak angkat pun belum pergi jenguk lagi. Haha teruk betuk perangai (terus mencapai ‘handset’ menghantar mesej kepada kakak angkat Kak Da).

Kepada Kak Ma, bila kita tak buat susur galur keturunan ni? Hari raya tu nak buat tapi tak sempat, dah betolak ke UM dah =p.

Nantikan kejayaan kami membuat projek mengumpul ahli-ahli keluarga abah dan mami ye. Kenapa nak buat? Sebab sendiri tak kenal saudara-mara. Bila tiba hari raya aje, mulalah tanya, itu siapa, ini siapa, anak Che Yah berapa. Lupalah sebab setahun sekali jumpa. Wah ini projek besar! Mana tahu masa akan datang kami berjaya buat hari keluarga. Tingginya cita-cita. Moga mimpi yang terbina akan menjadi usaha sebab matlamat sudah ada. Yang penting seny(^_^)um!

No comments: