Tuesday, February 10, 2009

Rehlah santai

Seronok sangat halaqah tadi bersama adik-adik angkat di taman. Kami berkongsi semua perkara. Memberikan hadiah yang tebaik buat sesama kita membuatkan kami terasa tiada jurang yang sepatutnya. Mereka sebagai pembimbing saya selama pada tahun empat ini. Sayang. Sayang masih ada lagi beberapa adik yang tak sertai kami tadi. InsyaAllah saya tidak putus asa mengajak lagi.

Pada awalnya kami merancang ingin ke toko buku untuk menjamu selera masing-masing di Mid Valley, namun disebabkan mereka sudah dua hari berturut asyik keluar kerana hal peribadi dan projek kolej, jadi mereka sendiri buat keputusan untuk berkelah di taman pagi ini. Sungguh bijak adik adik kesayanganku ini. Sekurang-kurangnya mereka tidak beralasan untuk membatalkan halaqah kami hari ini, malah mencari inisiatif lain. Kak Dib bangga dengan kalian.


Topik yang dibincangkan?

Ulasan buku- buku ringkas yang saya berikan pada adik-adik ini baca. Alhamdulillah dengan usaha mereka, mereka berjaya hadamkan buku yang saya serahkan kepada mereka beberapa minggu yang lalu. Seronok melihat mereka bersungguh-sungguh sedangkan saya teringat saya ketika dahulu sangatlah pemalas dan pelupa. Terukkan?

Balik sahaja daripada taman tadi, saya membuka surat cinta mereka yang diselitkan bersama buku-buku yang dipulangkan.

Akma:Rumusan yang dapat dibuat melalui buku-buku yang dibaca seperti perkara haram yang dianggap biasa sangat bagus. Buku tersebut mengisarkan tentang perkara-perkara haram yang sering dilakukan oleh manusia dan perkara haram tersebut dianggap perkara yang remeh. Contohnya ada sesetengah orang perempuan yang tidak tahu bahawa memakai minyak wangi haram apabila bau tersebut dapat dhidu oleh golongan kaum lelaki. Jika kaum lelaki boleh mencium bau wangian tersebut, kita akan mendapat dosa kerana bau tersebut boleh menghairahkan kaum lelaki itu. (Perkara Haram Yang Dianggap Biasa, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan- Siri An-Naim113)

Menyekat kemaraan Yakjud dan Makjud
(Akan dikemaskini)

Sam:Pada pandangan saya, melalui pembacaan buku-buku, sedikit sebanyak dapat menambahkan pemahaman saya tentang agama Islam. Contohnya di dalam buku Aurat, menjelaskan tentang pemakaian bagi wanita yang ideal insyaAllah saya akan menjadikannya panduan hidup. Diharapkan lain kali Kak Dib dapat membawa lagi buku-buku ilmiah ini untuk santapan rohani kami. Wassalam. (Aurat Dalam Islam, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan, Othman H.I- Siri An-Naim116,)

Saya percaya kebolehan mereka lebih daripada yang saya sangka dan saya percaya mereka lebih baik daripada saya. Sangat percaya itu. Saya juga lebih yakin mereka akan lebih ‘advance’ daripada selepas ini!!! Saya tunggu itu.
Seterusnya saya utarakan buku mengapa saya menganut agama Islam merujuk kepada buku APA ERTINYA SAYA MENGANUT ISLAM.

1. Surah Al-Anbiya’ 21: Ayat 22

“ Sekiranya ada di langit dan di bumi Tuhan-tuhan selain Allah tentulah kedua-duanya itu telah rosak binasa. Maka Maha suci Allah yang mempunyai ‘Arasy daripada apa yang mereka sifatkan.”


2. Surah Al-Mukminun 23: Ayat 115-116

“ Maka apakah kamu mengira, bahawa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main (saja) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami? Maka Maha Tinggi Allah, Raja yang sebenarnya, tidak ada Tuhan selain Dia, Tuhan (yang mempunyai) ‘Arasy yang mulia”.


So, while I was talking, came two Nigerians ask for the direction to IPS ( Institute Postgraduate Student). First, they said something but we didn’t catch it. But when they repeated, we try too hard to explained it. Then, we said that today is public holiday, so might be it closed. After take some conversation about our courses..

Foreigner 1: Do you learn English in your course?
Me: Yes we learn fully English and some in Malay.
Foreigner 1: So why your English not so fluence and sharp?
Me: #@?<)& ( Embracing haha with some covering my weakness)

Foreigner 2: Where do you all come from?
Akma: Yes we all come from Malaysia
Foreigner 2: You too? ( With pointing to Sam)
Akma: Eh, no she come from Arab. ( Joking)
Foreigner 2: True?
Akma: No, no she is Malay too.
Foreigner 2: May we exchange telephone number?
Akma: No, no. (@#&*)

Foreigner 1: So, may we will see again.
Me: InsyaAllah.
Foreigner 1& 2: …….. ( so I guess they are non-muslim)


We had finished halaqah with breakfast, take photo, tasbih kifarah and suratul asr’. Alhamdulillah.

* For the next halaqah, we will stress our English speaking. We had got a great lesson today!!!

1 comment:

Nurhidayah Jaafar said...

Bagus..teruskan berhalaqah. didik generasimu