Wednesday, January 7, 2009

My Hurt of The Wave



Pro M
http://mahasiswakini.com/

Dasar:
1. Unity
2. Welfare
3. Academics
4. Leadership

Nilai Tambah:
1. Memberi sokongan pada program-program ilmiah lain dan program-program bersama.
2. Berdikari tanpa ada sokongan pihak berkepentingan
3. Sumber kewangan dapat daripada ihsan para mahasiswa dan lepasan UM
4. Amar Makruf Nahi Mungkar
5. Menjalankan projek-projek atas dasar Unity, Welfare, Academics and Leadership tetapi tetap menjaga batas halal haram (Unsur hikmah sering dititikberatkan tetapi selalu tidak mendapat sambutan dari pihak yang menolak PMI)



Penggerak M
http://penggerakmahasiswa.blogspot.com
Dasar:
1. Perpaduan
2. Kebajikan
3. Kepimpinan
4. Agama
* Saya tidak pasti kerana bacaan kelmarin lain daripada bacaan hari ini di blog di atas.

Nilai Tambah:
1. Juga memberi sokongan pada program-program isu bersama.
2. Mendapat hampir keseluruhan sumber kewangan dan sokongan penuh HEP (Kurang berdikari)
3. Akan menjadi kroni HEP secara lansung dan akan dijanjikan mendapat kerja HEP apabila ‘graduate’(Apabila ada kelebihan dan asalkan pandai ambil hati)
4. -
5. Program Islamik ada dan projek-projek bertemakan ‘Song, sport dan academic’ juga diluluskan hanya atas dasar-dasarnya tanpa dibataskan mengenai halal haram (terpaksa berterus terang).
6. Batasan ‘sociality’ kurang dititikberatkan terutama projek-projek kolej, contohnya projek tarian. Menari? Siapa? Perempuan? Islam?



Walaupun di sini amat jelas unsur berat sebelah, tetapi hakikat yang saya nampak, faham dan jelas adalah seperti di atas. Saya berusaha untuk menyelami perasaan orang- orang yang menyokong penggerak mahasiswa, yang mereka nampak (persepsi) kepada Pro M ini hanyalah demonstrasi, ‘baik sangat- rigid’, dan tak pandang orang-orang tudung kecil dan berseluar jeans.

Kami bukan tidak mahu sertai program ‘happening’, ‘ reality’, atau ‘ sukan’, tetapi apabila kami nampak batasan tidak dititikberatkan, kami elakkan. Menolak mudhorat besar lebih baik daripada mengejar kepentingan yang ada.

Kami membuat alternatif lain dengan mewujudkan projek-projek ‘happening’ untuk semua. Nak campur lelaki perempuan tak apa, tetapi mestilah mengikut syarat-syaratnya. Susah ke? Kalau nak, alasan insyaAllah kita dapat tolak ke tepi. Marilah kita menjadi contoh kepada kaum China dan India. Bukannya bergaduh sesama Islam mencari nama dan kebahagiaan sementara di dunia.

Qudwah Hasanah.
Menjadi contoh yang baik dan matlamatkan hidup kita ke arah mewujudkan kemurniaan hidup. Lantas, perpaduan, kebajikan, akademik dan kepimpinan akan turut sama kejelasannya. Saya bukanlah pemimpin yang ada kebolehan memimpin yang anda suka untuk tojolkan dan banggakan, namun saya suka untuk melihat kawan-kawan saya dan anda juga berjaya. Ya berjaya dengan cemerlang. Terserahlah apa yang anda fikirkan dengan perkataan BERJAYA DENGAN CEMERLANG ini.

Serulah manusia kepada jalan Tuhanmu dengan berhikmah dan nasihat yang baik, dan berbincanglah dengan mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalanNya. Dan dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.” (Surah an-Nahl: 125)


Bila kita nak berubah? Mari kita membaiki diri kita ke arah lebih baik dan bukan mencuba perkara yang belum tentu memberikan banyak kebaikan malah keburukan. Pro M merancang untuk membina satu tapuk pemerintahan yang mampu menghalang tersebarnya program-program yang tidak tentu hala tujunya. Matlamat yang mempunyai kepentingan peribadi semata-mata. Pro M hanya inginkan kebaikan bersama untuk semua warga UM. Sebab itulah slogannya WE LOVE UM.

Kenapa PRK?

Kerana PRK adalah satu wadah untuk membuka mata mahasiswa untuk melihat bahawa mahasiswa Pro M bersungguh-sungguh untuk membuat perubahan. Namun kuasa 2/3 majoriti dalam MPP selalu menenggelamkan calon dari Pro M yang berjaya menjadi MPP.

Di sini saya kongsikan laman-laman yang saya suka untuk kongsikan.

Pihak Gamis merasakan bahawa PRK merupakan satu-satunya kaedah yang terbaik untuk memanifestasikan keluhuran akademik dan disiplin mahasiswa untuk mempamerkan bakat kepimpinan disamping menonjolkan sikap negarawan yang disegani.

http://ariffss.blogspot.com/2008/10/mpp-untuk-siapa.html

Biarlah PRK kali ini berlaku seperti biasa. Biarkan calon masing-masing menonjolkan diri demi kebaikan dan nilai tambah yang ada pada diri mahsiswa itu sendiri.

MAHASISWAKINI
"Belajar sambil mencabar, pengetahuan tidak terjuntai seperti pisang, bangsamu tidak termaju tanpa pemimpin, biarlah mahasiswa mencabar asalkan sambil itu mereka belajar.." - Profesor Diraja Ungku A. Aziz

______________________________________________________________________________________

Seterusnya, saya ingin bawa anda berjalan-jalan sedikit. Berjalan melihat dunia. Dunia weh! World tuuuu. Hmmm…

HAMAS isytihar intifadah ke-3 apabila Gaza dibom berterusan menyebabkan 315 saudara seIslam kita syahid dan 1500 lagi cedera! Mari kirimkan doa & qunut nazilah buat saudara-saudara seagama kita si sana!
“Allahumma ya Mujriyas sahab, wayaHazimal Ahzab, ihzimhum kaumalKafirin, wa laknat a’laiihin, wansurna a’la kaumal Kafirin’. Sebarkan sahabat-sahabat, sebarkan lah dan untuk berita lagi jumlah tu dah meningkat lebih 3000 yang terkorban.


Amerika jahat tak bagi hantar bantuan lagi. PBB pun subahat juga, tak boleh hantar bantuan lagi. Doktor pun dah 3 orang meninggal kena serangan tu. (Tak silap ini berita 3 hari lalu).”

Nak perkembangan yang lebih ‘advance’ lagi layarilah http://www.iht.com

My HURT! Also Your HURT too… Helpppp


O Israel! Curse on you the great curse from Allah! What you have done for Palestine is never end until we do the great war on you.

At least, please think our mother in the village is sick. She need money to treat her own ill. Our brother was threaten with gun under his chin, our younger sister was playing in front of the Israel soldiers. Why??

If the threaten is common to them, for us also very very common to hear the criminal. Oh no.

Rise Islam rise! Wake up from our matters now, everyone must do something from now.
Aware that we do not do anything yet before we dead.

We cannot apply apologies from because we cannot do anything, them was dead already. So, if they will ask us why we do not help them on this world when at Padang Mahsyar. So what will we answer. They will pull us from enter into paradise. I don’t want that. Oh no.


Medics killed

On Sunday, an Israeli raid killed at least four paramedics as they tried to reach wounded Palestinians. Ambulances have also been hit in the attacks, Palestinian sources said.
(Al Jazeera)

No comments: