Friday, January 30, 2009

Anak- anak saudara

Anak saudara dah semakin besar sekarang. MAcam-macam ragam mereka. Menguji kesabaran saya dan mengingatkan kembali saya ke zaman kecil saya dahulu. Patutlah mami saya agak garang dahulu. Baru saya faham. Awaitlah lambar sangat fahamnya?
Tahun 2009 tahun lembu dan merupakan ulang tahun kelahiran saya 1985- OX.


Nur Safiyya Mohd Safwan –
Kakak ni suka bersifat autoriti. Sejak dari adiknya lahir kerap merajuk dan merenget kalau tak memenuhi permintaanya. Kalau pakai baju pun cerewet, tak nak baju lengan pendek katanya baju ni kecil la. Kalau pakai baju tak cantik pun menangis. Pening saya dengan perangai si kakak ni. Boleh sampai tahap naik angin. Tapi ummi kakak selalu sabar. Kata Pn Fonny (Pensyarah Psikologi Kognitif)- Kanak-kanak hiperaktif adalah kanak-kanak yang kurang mendapat perhatian.


Nurain Syafika Mohd Safwan – Orangnya kecil saja. Suka bercakap sorang. Macam kakaknya semasa umurnya 1 hingga 2 tahun. Petah berkata-kata. Geli hati bila dia bercakap. Kadang-kadang bila dia malas jawab, dia cakap tak tahu!


Mohd Rizq Syahmi Mohd Rostam- 25 April 2007
Kalau si Syahmi ni, setiap kali final exam sem 2 saya la selalu mak dia buat ‘celebration’ kesyukuran. Tak dapatla saya hadir.
Semasa saya kecil dulu, saya mula ingat siapa saya ialah ketika umur lima tahun. Sehinggakan saya kata siapa saya sebelum itu? Saya ni anak angkat kah? Haha. Saya masa kecil ialah kanak-kanak yang suka memberontak. Malah pernah nak lari dari rumah dan ingin mencederakan diri. Kanak-kanak kekurangan zat kot. Yelah cemburu dengan adik bongsu si syauqi tu. Cemburu bukan sebab apa, sebab dia comel sangat masa tu. Sekarang? Ok (^_^)

“Adalah lebih baik kamu meninggalkan anak-anak kamu dalam keadaan kaya daripada kamu tinggalkan mereka hidup meminta-minta…” (Al-Hadis)

“Bilamana anak Adam meninggal dunia, terputuslah segala pahala amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yang sentiasa mendoakannya”

(Bukhari & Nasai’)

“Berikanlah harta pusaka kepada orang-orang yang berhak, sesudah itu bakinya adalah untuk waris lelaki yang lebih utama”

(Hadis Riwayat Muslim)

No comments: