Sunday, January 18, 2009

Pro Mahasiswa menuju ke usaha terakhir...

Munajat merintih kemenangan Pro Mahasiswa di depan DTC Universiti Malaya pada 4 pagi (malam 18 januari pagi 19 januari). Malam ini kami mengajak seluruh mahasiswa-mahasiwi universiti terulung ini untuk sama-sama turun ke padang demi kita memohon kepada Allah S.W.T kemenangan yang belum pasti kepada Pro M. Jangan lupa ajak sekali rakan sebilik atau serumah.

Kenapa kami kata kami masih tidak memberi kepastian bahawa kemenangan adalah untuk kami pada sesi ini kerana:

1. Penggerak Mahasiswa kali ini meng’copy paste’ Pro Mahasiswa dan menyebabkan kekeliruan kepada seluruh ‘Freshy’ tahun pertama.

2. Provokasi terhadap Pro Mahasiswa pada tahun ini sangat hangit oleh pihak Penggerak Mahasiswa. Antaranya ialah dakwaan fitnah bahawa kami membuat tuduhan palsu ke atas penggunaan wang 10 ribu untuk melatih jentera Penggerak, rasuah TNC dan juga kaitan Pro Mahasiswa dengan parti politik luar.

3. Sekatan kepada kami untuk bebas berpidato di kolej-kolej kediaman. Malah kerenah-kerenah penyelia yang amat mengjengkelkan terhadap kami seolah-olah kami ini hanya layak disamakan dengan pendatang asing pekerja buruh. (Analogi)

4. Gelombang Pedulisma dari kalangan mahasiswa-mahasiwi yang tidak memberangsangkan terhadap kempen-kempen seolah-seolah pemilihan pelajar ini bukan isu bersama, tetapi hanya isu kami. Ya, kami yang mereka maksudkan ialah yang ekstrem.

5. dan lain-lain.


Kenapa kami kata kali ini kemenangan untuk kami sedang menuju ke arah realiti adalah kerana:


1. Provokasi yang dibuat pihak Penggerak adalah memualkan dan mereka tidak sedar bahawa mahasiswa-mahasiswi Universiti Malaya sedang memerhatikan mereka dan menganalisa mereka. Kenapa perlu buat begitu dan begini?

2. Kawan-kawan seangkatan yang mengenali sahsiah dan peribadi serta kreadibiliti calon-calon Pro Mahasiswa mengenali bahawa siapa yang mereka ingin pilih. Tidak syak lagi, calon-calon yang Pro Mahasiswa bawa pada kali ini sangat berkaliber! Malah menyebabkan ex-YDP Nilam Puri itu menyertai Penggerak Mahasiswa untuk turut mencari post. Tak mengapa. Biarkan dia.

3. Sekatan-sekatan yang ditekan terhadap Pro Mahasiswa tidak pernah menghalang kami daripada meneruskan kuliah pengajian di Universiti Malaya. Malah ia merupakan latihan survival modal insan. YA, BERBEZANYA KULIAH DAN KOLEJ KAN??. ADA APA DENGAN KOLEJ TU??? TEMPAT MENGHASUT SEMASA PILIHAN RAYA SAHAJA? SAYANGNYA.



Saya telah tinggal di kolej kediaman sejak daripada tahun pertama sehingga tahun keempat. Walaupun saya terbuang kerana dibuang dari kolej dahulu semasa awal tahun empat, tidak mengapa, saya merasa puas kerana telah membantu junior-junior saya mengenali hidup di universiti ini.

Bagi saya, terbuang dari medan tidak mengapa. Tetapi jangan saya lari dari medan hanya kerana mendambakan ‘Keluar secara terhormat’ tanpa sebab yang munasabah kerana dakwah di kolej juga tidak kurang sangat hebatnya.

Dalam menyampaikan dakwah kepada warga kolej, kalau bukan kita yang berjaya mengislahkan mereka, kita pula yang akan terhanyut mengikut mereka.

Akhir kata, Melihat, Mendengar, Mentafsir dan Menganalisis! Selamat beramal….(^_^)

2 comments:

Anonymous said...

Tahniah dibah sebab terus bersemangat dalam mengupdate!!

Adibah S said...

saya dapat 'trace' di sini ada salah guna nama tlh berlaku. Tapi tak apa, nama anda akan terus sy rahsiakan.. hehe krn sy tahu siapa anda. Tahniah kpd anda juga krn telah mengebom saya. Tahniah!!!