Monday, December 22, 2008

22 Dec

Kali ini kita santai-santai melayan hari yang hanya tinggal empat hari lagi sebelum bertolak ke Kuala Lumpur. Saja nak kongsi halnya tentang sikap saya. Hidup sementara sahaja. Kalau banyak berkongsi, hati jadi senang dan hidup jadi ‘happy’.

Kenapa nak susahkan diri mengenang perkara yang lepas sedang hari ini hari istimewa untuk kita. Hari ini tak sama dengan kelmarin dan hari esok tak akan sama dengan hari ini. Jadi mari kita layan hari ini seistimewanya mungkin. (21 senjata mukmin yang ditakuti iblis, abu salam ismail ,2001).

Analisa ini hanya sedikit sahaja daripada ‘the total of habits’ kerana ia hanyalah kajian pukul rata oleh Dr. Fadhilah Kamsah . ‘Behaviour is so abstract’. Mengenali seseorang memerlukan lebih 3 hari untuk kita tahu siapa dirinya yang sebenar sebagaimana mafhum hadith Nabi saw. Jangan kita sengaja mencari kesalahan seseorang kerana nescaya kelemahan seseorang itu dengan sendirinya akan terbongkar tanpa kita cari ( tidak silap saya, ia juga mafhum hadith)

Selamat berkenalan!

OKTOBER

suka sembang
- Tapi abah cakap saya tak pandai sembang pun. Sedara mara datang rumah saya selalu terlupa nama dan ‘how life' diorang.

suka org yg sayang padanya
- Tak boleh mengajor budak nakal ni. Macam mana ni?

suka ambil jln tengah
- A’a. Tak suka beratur panjang, jimat minyak kalau lalu jalan ‘short cut’ tau.

sangat menawan & sopan santun
- Huhu yang ni buat saya mudah perasan. Anugerah Allah untuk dilihat oleh semua. Alhamdulillah.

kecantikan luar & dalam
- Ish bahaya ni.

tidak pandai berbohong & berpura-pura
- Susah pegang bahagian siasah ni

mudah rasa simpati,baik pentingkan kawan
- Mami saya selalu ‘jealous’ kat saya. Tak hilangnya kasih anak mami sorang ni.

sentiasa berkawan
- Kawan la selagi hidup

hatinya mudah terusik tetapi merajuknya taklama
- Ini namanya peka. Saat ni muka akan mudah berubah. Tambah-tambah pipi cepat menyirap.

cepat marah
- Marah dalam hati jer. Ini yang buat saya sesak nafas ni. Menyusahkan otak jer.

macam pentingkan diri sendiri
- ‘Macam’ ni maksudnya pandangan orang pada saya. Orang tak tahu saya sayangkan mereka.

tidak menolong org kecuali diminta
- Agak mengena juga dengan perangai saya ni. Tapi kalau kerja itu ada kepentingan untuk saya, jalan. Tapi bila saya dah tahu ciri ni tak elok. InsyaAllah saya berusaha mengubahnya.

suka melihat dari perspektifnya sendiri
- Yang ni selalu buat orang marah kat saya. Haha. Yang ni la paling best. Satu lagi saya ni suka mengusik orang. Jangan marah. Tapi saya ni suka berbincang. Masih boleh dirunding.

tidak suka terima pandangan org lain
- Yang ini kadang-kadang jer. Betul 50% jer ni.

emosi yg mudah terusik
- Yela2.

suka berangan & pandai bercakap
- Berangan tu betul. Tapi pandai bercakap tu, tak kot sebab selalu saja orang kurang faham. Tapi mahu akan memandu kea rah mampu. Chayyok3x

emosi yg kelam kabut
- Yang ni betul. Bila nak ‘speech’ selalu menggelabah. Nak jumpa dengan orang hebat-hebat pun macam ni jugak. Sejuk..

daya firasat yg sangat kuat (terutamanya perempuan)
- Yang ni saya kene fikir dua kali sebab saya banyak dosa. Firasat orang yang warak boleh dipercayai, tapi saya, kadang-kadang.

suka melancong,bidang sastera & seni
- Suka melancong kalau ada duit jer. Mungkin ini masa depan. Saya suka baca kisah pengembaraan Dr HM Tuah Iskandar. Karangan dia best! 3 thumb up! Kalau seni tu, boleh la sikit-skit, saya ada belakang siput kat jari manis saya. Sastera? Patut la biologi saya selalu cukup makan jer. Tak kesah lah.

pengasih ,penyayang & lemah lembut
- Ehek ehek. Hanya Allah yang Maha Pengasih Penyayang.

romantik dlm percintaan
- Fuyyo.. Jiwang ker? Biarlah rahsia.

mudah terusik hati & cemburu
- Biasalah.

ambil berat tentang org lain
- ‘Sharing is Caring!’. Everybody have it. No wonder.

suka kegiatan luar
- Yang ni betul. Haha. Tapi tak pernah serius mengkecimpungkan diri. Biasa-biasa saja.

org yg adil
- Allah Maha Adil

boros & mudah dipengaruhi persekitaran
- Tak dapat dinafikan. Macam mana nak atasi masalah ini yer. Ha sudah la siapa jadi suami aku. Hehe.

mudah patah semangat
- Yang ni InsyaAllah saya cuba elakkan. Buat apa nak pakai yang buruk. Yang buruk letak tepi. Kita bina paradigma diri baru. Get more possible than impossible. Berani tanggung risiko? Baru tahu siapa yang patah semangat dan bagaimana cara atasinya…


Saya terima sms daripada sahabat baik saya Nor Amalina Rohaizad. Ex-roomate saya di tahun dua pengajian sarjana muda. Best melayan…mungkin boleh aplikasikan untuk aktiviti santai mengeratkan ukhuwah dengan anak usrah anda. ‘Just suggestion’…

SILA JAWAB SOALAN NI DENGAN JUJUR. BALAS TAU;-)
1. Gelaran awak bagi kat saya?
2. Lagu yang awak rindu saya
3. Ape yang wat awk ingat pasal saya?
4. awk nak saya jadi ape untuk awak?
5. Nasihat untuk saya?
6. Nama saya yang awak save kat hp awak?
7. Benci or suke saya?
8. Sebab benci or suke?

Saya dah jawab untuk dia. Dan ini pula balasan untuk saya. I appreciated it so much! Thanks Amal. I have to filter is a little to cover any controversial issues.

1. dib dib
2. lagu westlife vs amr diab
3. photoshop, AI, pOyO, moto
4. sahabat dunia akhirat
5. fikir molek ‘before’ wat papa kijo, jgn slalu wat kijo ikut hati awak ja.hehe
6. dib dib
7. mst la suke
8. suke sbb dib dib adalah dib dib

Us¬ia d¬un¬ia s¬ud¬ah ter¬lalu hampir¬ k¬e pen¬g¬hujun¬g¬n¬ya,ter¬lalu! S¬o¬,it’s¬ g¬o¬o¬d¬ if we c¬an¬ r¬emin¬d¬ eac¬h o¬ther¬ bec¬aus¬e in¬ R¬as¬ulullah’s¬ las¬t s¬er¬mo¬n¬,bag¬in¬d¬a pun¬ d¬id¬ men¬tio¬n¬ that all tho¬s¬e who¬ lis¬ten¬ to¬ him (o¬n¬ s¬hall pas¬s¬ o¬n¬ his¬ wo¬r¬d¬s¬ to¬ o¬ther¬s¬,an¬d¬ tho¬s¬e to¬ o¬ther¬s¬ ag¬ain¬; an¬d¬ may the las¬t o¬n¬es¬ un¬d¬er¬s¬tan¬d¬ his¬ wo¬r¬d¬s¬ better¬ than¬ tho¬s¬e who¬ lis¬ten¬ to¬ him d¬ir¬ec¬tly…

Yan¬g¬ baik¬ d¬atan¬g¬ d¬ar¬i Allah & yan¬g¬ k¬ur¬an¬g¬ itu is¬ fr¬o¬m my weak¬n¬es¬s¬es¬. D¬o¬ impar¬t this¬ k¬n¬o¬wled¬g¬e; yo¬u’ll lo¬s¬e n¬o¬thin¬g¬. (Dr Fadhilah Kamsah)

1 comment:

Anonymous said...

hehe.. awok pun letak eh dib. serupo mace ore..