Friday, December 26, 2008

2008 selamat tinggal...



Esok malam saya bertolak ke Kuala Lumpur lagi. Untuk kesekian kalinya saya ke Kuala Lumpur. Menghabiskan sisa-sisa sebagai mahasiswa yang diulik kesenangan. Ya, kesenangan berbanding pelajar master dan PHD yang saya dengar sangat tertekan. Wah, saya suka.

Tapi kali ini saya ke KL dengan rela dalam keterpaksaan. Berpisah dengan bonda dan ayahanda tersayang. Pergi mencari ilmu. Moga Allah panjangkan umur kami untuk bertemu lagi. Tak siapa tahu, siapa akan pergi dahulu. Namun itulah hakikatnya. Bukan kehendak kita dan bukan siapa hendak dalam amalan yang sedikit ini untuk pergi dalam tidak bersedia. Yang saya fikirkan sekarang ialah “adakah amalan aku cukup untuk dibawa ke sana dan adakah aku bersedia menghadapi kemungkinan kemungkinan yang bakal tiba nanti”. Wallahu’alam.

Yang penting senyum. Senyum itu membahagiakan orang yang kita sayang. Begitulah juga kalau sedih. Jadi jangan sedih. Tangisan hanya untuk Allah swt. Semoga berusaha ke arah itu.

Saya baru selesai membaca buku motivasi Dr. HM Tuah Iskandar al-Haj. Wah, impaknya begitu terkesan di hati saya usai melewati tirai akhir 2008 ini. Melangkah ke usia setahun lagi. Saya semakin dewasa. Membaca bukunya yang menceritakan berbezanya kaum wanita dan lelaki ini membuatkan saya termenung kesedihan. “Muaknya aku dengan perangai-perangai yang perempuannya begitu dan lelakinya begitu. Nak cakapnya kat sini hinanya kita sebagai hamba Allah ni. Tak ada apa yang patut diseronokkan hidup kat dunia ni pun. Benci aku!”

Bila saya fikir-fikirkan kalau… ha, itu bahaya tu. Semua ni dugaan yang Allah bagi kat kita semua ni. Manusia. Ah, tak perlu fikir menyesakkan otak. Mari saya bawa anda telusuri kenapa saya kata hinanya manusia ni. Isk tak retilah pulak.

Dah tiga hari saya tak menulis blog. Saya duk fikir apa nak cakap ni. Pilihan raya kampus dah dekat. Nak cakap pasal tu. Pastu fikir ada tiga orang kahwin 3 hari ni (orang terdekat dengan saya). Orang-orang itu ialah Kak Mariah, Kak Aiman dan sepupu saya Kak Suriana yang selamat dinikahkan tadi dengan pilihan hatinya Manoj Rao bin Abdullah. Alhamdulillah. Pastu fikir lagi nak cerita pasal PPSMI. Pastu fikir lagi untuk bercerita mengenai Psikologi kanak-kanak. Semua menghambat. Sampai akhirnya saya dah tertangguh kerja. Semua tak jadi.

Oklah saya nak rilekskan otak dengan membuat ‘post mortem’ selama sebulan saya bercuti di rumah saya. 26 Nov lepas saya pulang ke rumah dan 26 Dis saya akan bertolak ke KL semula. Ok, apa yang saya nak & dah buat semasa cuti? Ha ni dia berserta dengan markah sekali :

Matlamat:
I) Lepas cuti ni dah pandai survive sendiri. (58% B- )

1. Memasak **
2. Tarbiyah diri meningkat **
3. Plan hidup masa depan sudah berjejak **
4. Jadi pengemas dan berjiwa Ibu **
5. Tahu kesusahan hidup abah dan mami **.


II) Hubungan dengan sahabat diikat kembali (>60% B- )

III) Plan strategik jualan berjejak (50% B- )
1. Ladang Kambing
2. Sambung belajar
3. Blog bertema


(IV) Keyakinan untuk turun mengajar (50% B- )

(V) Dapat dengar berita mandarin. (<30% D+)

Indikator tercapai: (B- 55-65 %)

Haduih. Apa la Sen(^_^)um ni. Seng(^=^)ih adalah. Bajetnya nak dapatkan B+ atau A-. Tak capai jugak. Malah rasanya C+ je kot yang sebenarnya markah tu. Sebab bajet nak hafal quran dan baca risalah-risalah sebagai rujukan. Banyak buat rutin sangat. Tak ada usaha pecutan pun. Gagal! Huh!

Memadai tak kalau saya buat azam tahun depan untuk memperkasakan apa yang tidak jadi perkasa lagi ni atau saya patut tambah apa lagi?

Banyak berangan!

“ Di sinilah kesilapan ramai orang. Mereka hanya tahu bercita-cita, sedangkan tidak menanam sebarang imaginasi”

“Imaginasi adalah satu aktiviti otak yang ada skrip dan ada noktah.”

“Gariskan dan senaraikan semua kemungkinan untuk ke situ, langkah-langkah serta halangan-halangannya.”


Hmmm. Akhirnya terhantuk baru nak terngadah. Kalau tak, asyik syok sendiri kononnya cuti aku nak buat ni. Nak buat tu. Tengok banyak lagi tak berjaya kan? Anda pula mesti hebat kan? Mesti dah berjaya capai kan? Nanti ceritalah. Sebagai ‘booster ‘ buat saya. Mesti saya ‘jealous’ nanti.

Minda juara! Jangan jadikan minda kita Minda Mangsa! (Amin Idris)

Azam saya tahun depan yang paling utama ialah saya nak jadi anak usrah & Kak Naqibah yang mencapai 70% markah ke atas. Usaha! Usaha! Ada cadangan ? Idea sekarang ialah saya kena buat Anekdot. Titik noktah.

“Berniaga adalah untuk orang yang tabah hati serta kental jiwa lagi rajin berusaha.”

“Orang yang mudah meminta maaf adalah orang yang kerap berbuat salah. Apabila mudah meminta maaf bermakna keraplah dia berbuat salah. Dari sudut sifat ini, sangat mulia, tetapi dari satu sudut yang lain ia tidak menggambarkan sikap menarik sebab orang yang kerap berbuat salah seolah-seolah tidak pernah belajar.”


Okeylah, penghabisan muhasabah saya di sini saya sudahi dengan kata-kata happy ini,

“Jalani hidup kita dengan tenang, bahagia, ceria dan gembira. Ambil semua elemen di sekeliling kita sebagai ‘booster’ kecemerlangan hidup.”

“Hidup sentiasa indah bagi orang yang hatinya indah.”


Selamat Menyambut Awal Muharam 1430H dan Selamat Tahun Baru 2009!

Rujukan: Membina Cinta Sayang, 2008, Dr HM Tuah Iskandar al-Haj.

2 comments:

Anonymous said...

masa yang pergi akan terus kita tinggal..apa yang tinggal mungkin penyesalan ataupun keuntungan. Contohnya kalau kita tertinggal solat sunat malam la katakan, malam yang kita tinggal itu takkan menjadi milik kita lagi..ia sudah pergi.. yang tinggal ialah baki2 hari yang terus berkurang..itulah kita manusia..subhanallah...
salam jiwa baru ya!

Anonymous said...

Syukran akhi ibnu halim. Moga dorongan sahabat2 terus menginspirasikan jiwa saya. The first is think BIG! Tq a lot.